Ar gerti kavą sveika?

Ar gerti kavą sveika?

Kaip geriau atsigaivinti karštą vasaros popietę nei puodeliu ledinės kavos! Dauguma mūsų negali praleisti nė dienos be šio gėrimo ir kartais kavos išgeriame tikriausiai daugiau nei vandens. Vieniems tai nepakeičiamas išsigelbėjimas po prasto nakties miego ar išsekus energijai dėl įtempto dienos grafiko, kiti tiesiog dievina kavos kvapą ir skonį, o kažkam galbūt tai yra toks senas įprotis, kad net nepagalvojate, kodėl kasdien geriate kavą. Bet kad ir dėl kokių priežasčių geriame šį gėrimą, šiandien apie kavą pakalbėkime išsamiau.

Kava - sveika ar nesveika?

Kad ir kiek populiarių straipsnių palaikytų vieną ar kitą pusę, išties vienareikšmiško mokslu pagrįsto atsakymo į šį klausimą deja nėra. Kava gali būti naudinga sveikatai, tačiau ne visiems ir ne visada.

Kalbant apie naudingąsias kavos savybes, vis daugiau įrodymų teigia, kad tie žmonės, kurie kasdien išgeria po porą puodelių kavos, gyvena ilgiau, mažiau serga širdies ligomis, vėžiniais susirgimais. Kava veikia smegenis, todėl gali padėti geriau susikaupti. Taip pat šis gėrimas asocijuojamas su greitesne medžiagų apykaita, o sportuojantiems gali būti veiksminga pagalba siekiant geresnių rezultatų. Dar viena ypatinga kavos pupelių savybė, tai antioksidantai, kurių joje ypatingai daug. Antioksidantai padeda apsaugoti ląsteles nuo pažeidimo, saugo širdį ir nervinę sistemą nuo ligų.

Tačiau kavai priklauso ne tik pagyrimai. Joje esantis kofeinas yra organizmą stimuliuojanti medžiaga, galinti sukelti nervingumą, sutrikdyti miego kokybę, padidinti spaudimą, apsunkinti skydliaukės darbą ir netgi paskatinti išsiskirti daugiau streso hormono kortizolio. Be to, kava šalina skysčius iš organizmo, todėl būtina atstatyti skysčių balansą, o ypač tiems, kurie užsiima aktyvia veikla, daugiau prakaituoja ar praleidžia nemažai laiko kaitroje. Kava gali turėti neigiamą poveikį besivystančiam vaisiui, todėl nerekomenduojama jos gerti besilaukiančioms moterims. Be to, kava gali sukelti rūgštingumą ir dirginti skrandį.

Kiek galima išgerti kavos per dieną?

Konkretaus rekomenduojamo kavos dienos kiekio nėra. Tai vėlgi yra plačiai diskutuojama tema. Nemažai mokslinių tyrimų teigia, kad 2-7 puodeliai kavos per dieną dažniausiai nėra žalingi sveikatai, bet kava kavai nelygi ir jeigu jūsų kava labiau primena ledų ragelį su šokoladiniu sirupu, o kavos puodelio dydis vertas Instagramo nuotraukos, tokios rekomendacijos tikrai negalioja.

Na, o jei geriate tikrą juodą ar balintą kavą, bet ne desertus, labai svarbu atkreipti dėmesį į savo kūno reakciją. Visi mes turime skirtingą kofeino tolerancijos lygį, o nuo to priklauso, ar kava mus veiks teigiamai, ar neigiamai. Taip yra dėl genų, reguliuojančių kaip pasisavinsime kofeiną. Tie žmonės, kurie kofeiną pasisavina lėtai, yra linkę jausti stipresnį kavos efektą, pagreitėjusį širdies plakimą, nerimą, miego sutrikimus. Todėl tokiu atveju, reikėtų apsiriboti vienu puodeliu ryte arba išvis kavą pakeisti kitais gėrimais.

Ar kavą saldinti ir balinti pienu?

Tiek pienas, tiek cukrus mažina kavos kartumą, tačiau abu šie priedai yra papildomas kalorijų šaltinis. Žinoma, toks kalorijų priedas nepasijaus per dieną vieną kartą išgėrus kavos, bet jei kavos išgeriate 5-7 puodelius, kalorijų suma gerokai išauga. Be to, tyrimai taip pat rodo, jog daugiau saldžios balintos kavos geriantys žmonės yra linkę valgyti ir daugiau saldumynų ar greitų užkandžių dienos bėgyje.

Vertinant šiuos priedus iš maistinės pusės, cukrus nesuteikia jokių vertingų medžiagų, nebent greitos energijos, na o pienas kavoje šiek tiek papildo mitybą kalciu. Karvės pienas gali sukelti pilvo pūtimo jausmą žmonėms, kurie netoleruoja laktozės, todėl tokiu atveju vertingiau kavą balinti augalinėmis pieno alternatyvomis.

Kuo pakeisti kavą, jei ji jums suteikia daugiau neigiamų pojūčių?

Kofeino neturi vaisinės ir žolelių arbatos, todėl jos gali būti tinkama alternatyva nusprendusiems atsisakyti kavos. Rytinę kavą galima pakeisti labiau organizmo skysčius po nakties troškulio atstatančias gėrimais, tokiais kaip citrusiniais vaisiais ar uogomis paskanintas vanduo. O norintiems švelnesnio kavos stimuliuojančio poveikio be nervingumo, verta išmėginti užplikytas kakavos pupelių luobeles.

***

Jei esate neabejingas kavos skoniui, kvapui ir jos suteikiamam budrumo jausmui, įsitikinkite, kad kava jūsų organizmui nedaro žalos. Atkreipkite dėmesį, kaip toleruojate kavoje esantį kofeiną ir pagal tai nusistatykite tinkamą išgeriamos kavos puodelių kiekį per dieną. Taip pat, stebėkite savo kūno reakciją po saldintos ar balintos pienu kavos. Na, o nusprendę, kad jūsų organizmui kava vis dėlto nelabai tinka, pakeiskite ją žolelių arbatomis, vaisiais ar uogomis skanintais natūraliais gėrimais ar kakavos pupelių arbata.

Lauryna Nelkinė @Meniu.lt

Paskelbk savo straipsnį

Rašyti komentarą

Pasiūlyk restoraną