Mityba pagal Ajurvedą

Mityba pagal Ajurvedą

Kokią vietą mityboje pagal Ajurvedą užima prieskoniai ir vaistažolės?

Nuo seno rytuose prieskoniai buvo plačiai taikomi, ne tik pagerinti maisto skoni, bet ir kaip vaistai.   Pavyzdžiui juodasis pipiras – didina imunitetą, gydo alergijas, virusines infekcijas, teigiamai veikia galvos smegenis, kaulų sistemą, plaučius, gimdą ir limfą. Juodasis pipiras kartu su geltonosiomis garstyčiomis įveikia gripą. Sumaišytas su eukaliptu nužudys giliausiai tūnančią infekciją. Jei gersite vandenį su juodaisiais pipirais ir pankoliu – išsivalys oda. Juodasis pipiras – kaip spec.būrys – veikia greitai ir efektyviai

Ciberžolė – nuostabus augalas, kurio šaknis vartojama maistui ir gydymui. Gydo   osteochondrozę, kepenų, inkstų ligas, opas, atstato jėgas, padeda gydant cukrinį diabetą, valo kraują, limfą .

Asafetida – tropinis medis, kurio pikis naudojamas maisto gamyboje. Kvapas primena svogūnų, česnakų kvapą. Asafetidos pikio kvapas yra labai stiprus, naudojamas nedidelėmis dozėmis ir laikomas turi būti labai sandariai, nes yra labai skvarbus. Asafetida perteikia visą šio medžio jėgą. Ji atstato hormoninę antinksčių, lytinių liaukų veiklą, ramina nervinę sistemą, gydo parodontozę. Taip pat naikina žarnyno lazdeles, bakterijas, gripo ir kitus virusus bei mikrobus. Parodontozės gydymui galima įtrinti dantenas asafetidos milteliais, galima asafetidą sumaišyti su sviestu ghi ir patepti juo dantenas.

Cinamonas – didina nervinės sistemos tonusą, juo galima pakeisti kavą. Puikiai valo burnos ertmę, atstato ir šiek tiek padidina spaudimą, tonizuoja kraujagysles, tulžies latakus, kiaušintakius ir visą organizmą.

Užvirinus raudonųjų vynuogių sultis, įbėrus žvaigždanyžio ir cinamono miltelių, gausite gėrimą, kuris veiks kaip geras vynas, bet jūs nebūsite girtas. Suaktyvinsite, tonizuosite visą organizmą, išliksite budrus ir tuo pačiu gerinsite savo kraujagyslių būklę, bei mėgausitės skaniu, egzotišku gėrimu (gerkite karštą).

Kokie maisto produktai Ajurvedos teorijose gerina virškinimo procesus ?      

Virtos daržovės, sriubos, išrūgos, ryžiai, panaudojant tokius prieskonius kaip ciberžolę, kmynus, asafetida, kalendrą, uoginę papriką, šviežią imbierą ypač gerai skatina virškinimą. Ajurvedos požiūriu, sveiką mitybą sudaro kiek įmanoma natūralesni ir mažiau apdoroti maisto produktai. Žievės pašalinimas ir paruošimas ant ugnies yra vienintelė išimtis, nes padeda suvirškinti ir įsisavinti maistingas medžiagas.

Kokie maisto apdorojimo būdai rekomenduojami Ajurvedos, norint išlaikyti   maistingąsias/vertingąsias maisto savybes?

Ajurvedos požiūriu, sveiką mitybą sudaro kiek įmanoma natūralesni ir mažiau apdoroti maisto produktai. Tačiau paruošimas ant ugnies   padeda suvirškinti ir įsisavinti maistingas medžiagas. Gaminimo metu maistas kontaktuodamas su ugnimi, perima jos energiją. Kad ilgiau išliktų produkto maistinės savybės, geriausiai tinka džiovinimas, trumpesniam laikui - rauginimas.

Ajurvedoje skirtingi maisto skoniai skirtingai veikia organizmą – papasakokite apie tai?

Saldus (medus, cukrus, kviečiai, ryžiai, pienas, kai kurie vaisiai ir daržovės)   tinka vatai * , pitai** . Turi gydomosios galios, stiprina, didina kūno jėgas, gerina kūno išvaizdą, patenkina jausmus. Piktnaudžiavimas - didina svorį, sukelia mieguistumą, sunkumą, apetito netekimą, diabetą.

Rūgštus (jogurtas, sūris, citrusiniai vaisiai ir kt.) tinkamas vatai*. Gaivina, žadina apetitą, padeda virškinti maistą, valo kepenis, padeda šalinti atliekas. Piktnaudžiavimas - teršia kraują, sukelia opas, niežėjimą, didina jausmingumą.

Kartus (pelynas, alijošius, cikorija, dalis prieskonių)   tinka pitai**, kapai***. Gerina virškinimą ir apetitą,   padeda pašalinti toksinus iš riebalinio audinio, valo kraują,   pasižymi uždegimą slopinančiu, antibakteriniu veikimu. Piktnaudžiavimas - silpnina kaulų čiulpus, sėklą, liesiems žmonėms skatina išsekimą, gali būti galvos svaigimo priežastis.

Sūrus (druska, jūros dumbliai, sūrūs maisto produktai)   tinkama vatai * . Mažos dozės gerina apetitą, padeda rezorbuotis pūliniams, naikina sukietėjimus kūne, suteikia pasitenkinimą maistu. Piktnaudžiavimas - padidina kraujospūdį, trikdo normalią kraujotakos veiklą, inkstų darbą, atsiranda plikimas, raukšlės.

Aštrus (svogūnai, ridikai, imbieras, aštrūs prieskoniai ir kt.)   tinkamas kapai***. Stabdo pūliavimą, padeda pašalinti riebalus, gydo žaizdas, nosies ir krūtinės infekcijas, gerina odos būklę, kraujo cirkuliaciją, tonizuoja plaučius ir storąją žarną. Perteklius - sukelia gerklės peršėjimą, skrandžio deginimą, naikina sąnariu jungiamąjį audinį. Reikėtu vartoti su aliejumi arba ghi (lydytu sviestu).

Aitrus, gaižus, sutraukiantis (granatai, neprinokę vaisiai, arbata, svarainiai ir kt.)   tinkama pitai**, kapai***.   Turi raminamųjų savybių, padeda virškinti, stabdo viduriavimą, vėmimą, iš odos pasalina toksinus. Perteklius gali sukelti žarnyno nepraeinamumą, stemplės spazmus

Kodėl Ajurveda nerekomenduojama valgyti vakarykščio ar konservuoto maisto?

Pasak Vedų maistas naudojamas praėjus trims ir daugiau valandų po pagaminimo, nešviežias, blogo kvapo yra   neišmanymo būvio, neigiamai veikiantis žmogaus sąmonę. Ajurveda nerekomenduoja nešviežių, šaldytų, konservuotų, rafinuotų (po tokio apdorojimo produktai netenka maistinės vertės), genetiškai modifikuotų, užaugintų naudojant cheminius pesticidus ar trąšas, apdorotų su dirbtiniais dažais, aromatais, priedais ar konservantais, maisto produktų. Tokiame maiste stinga Chetana (gyvo intelekto) ir Prana (gyvybinės energijos), todėl jis sutrikdys intelektualinę veiklą ir koordinaciją tarp trijų mentalinių funkcijų - supratimo (dhi), sugebėjimo išlaikyti žinias (dhriti) ir jų atkūrimo ar atminties (smriti).

Kokios pagrindinės sveikos mitybos taisyklės mityboje pagal Ajurvedą?

1. Maistas turi būti šviežias ir šiltas.

2. Maistą reikėtų pagardinti karvės pienu arba augaliniu aliejumi.

3. Valgant, pirmiausiai trečdalį skrandžio reikia užpildyti kietu maistu, kuris didina kapa (saldus, keptas, aliejingas), trečdalį –   pita didinantis maistas (sūrus, rūgštus, aštrus bei skysčiai) trečdalį palikti tuščią, kad galėtų judėti došos – vata, pita ir kapa.

4. Valgyti reikėtų tik tuomet, kai jauti alkį. Jei nesilaikoma šios taisyklės, susidaro ama-doša (toksinai), o tai labai žalinga organizmui.

5. Svarbu žinoti, kurie produktai yra nesuderinami (viruddchachara), kurių negalima valgyti vienu metu. Kiekvienas atskirai jie gali būti labai vertingi, tačiau sumaišyti dažnai virsta nuodais. Pavyzdžiui pienas su duona, bulvėmis ar rūgščiais vaisiais, o medus, vartojamas su karštais gėrimais, praranda visas savo gerąsias savybes.

6. Valgyti reikia tinkamoje aplinkoje. Svarbus ne tik optimalus maisto kiekis ar kokybė, bet ir vieta, kurioje valgome. Virškinimui kenkia triukšminga aplinka, valgymas stovint. Vidinė įtampa, pyktis, įniršis kenkia kepenims, atsakingoms už asimiliacijos ir metabolizmo procesus. Pietų stalą būtina tinkamai padengti, kad valgant nepritrūktų kokio įrankio ar indo, ar patiekalu, nes atsikėlus nuo stalo, reiktų baigti valgymą.

7. Valgant nevertėtų nei pernelyg skubėti, nei valgyti itin lėtai. Tiek skubėjimas, tiek lėtumas kenkia virškinimui ir maisto įsisavinimui;

8. Valgant svarbu susikaupti ir nesiblaškyti, žmogaus sąmonė turėtų koncentruotis ties maistu. Tai itin svarbu virškinimui ir metabolizmo procesams. Valgymas - tai šventas ritualas, o ne paprastas alkio malšinimas. Kaip ir bet kuris kitas ritualas – valgymas turėtų stiprinti ne tik kūną, bet ir sielą, ir protą, bei pamaloninti Dievus.

9. Valgyti reikėtų tik įsitikinus maisto vertingumu. Jei abejojate – nevalgykite. Valgymas panašus į jagę (šventas aukojimo ritualas), kuris visuomet atliekamas tvirtai tikint gera pabaiga ir tik tuomet, kai protas švarus, išsivadavęs nuo visų abejonių.

10. Pagrindini maisto kieki, suvartoti vidurdieni.

Labai palanku 20min paguleti po valgio, tačiau neužmigti. Maudytis ne anksčiau, kaip 1val. po valgio, nes tai gesina virškinimo ugnį.  

*Vata („oro”) tipo žmonės – aukšti, liekni, jų raumenys nėra gerai išvystyti. Virškinimas spartus, medžiagų apykaita intensyvi. Šie žmonės nėra išrankūs maistui, tačiau turi atsargiai (atidžiai) rinktis ir vartoti lengvai virškinamą maistą. Jiems reikia vengti bulvių ar kukurūzų traškučių – sauso, seno, konservuoto maisto. Tinka gerai termiškai paruošti patiekalai – troškiniai, sriubos ir pan.

** Pita – tai vadinamasis ugnies elemento tipas. Žmonės yra sportiško kūno sudėjimo, energingi, veiklūs, greitai priimantys sprendimus. Jiems reikia riboti aštraus, rūgštaus ir karšto maisto vartojimą, jiems netinka mėsa.

*** Kapa („žemės” ir „vandens”) tipui priklauso stambaus kūno sudėjimo žmonės. Kūno masė jiems auga greitai, net „nuo oro”. Virškinimas lėtas, bet stabilus. Reikia vengti saldumynų ir mėsos.

MENIU.LT informacija
Parengė: Ieva Malaiškaitė
Nuotraukose: Radharane restorano patiekalai
(Tamatar sabzi, Bengaliskas sadzi, Koftos)

2011 01 17

Paskelbk savo straipsnį

Rašyti komentarą

Pasiūlyk restoraną