Kaubojai ir piemenaičiai (I dalis)

Kaubojai ir piemenaičiai (I dalis)

Juk patiekalo specifika – tai ne tik jo paruošimo ar pateikimo būdas, bet ir savita aplinka, istorinės sąsajos bei kultūrinės tradicijos. Dėl jų atsiranda apčiuopiami ryšiai tarp skirtingų šalių bei regionų, papildantys patiekalų skonį įdomiais niuansais, o restoranų interjerus – taikliomis ir kartais netikėtomis detalėmis.

Pastaruoju metu įvairiuose Lietuvos miestuose atidaromi restoranai , kurių „baziniai“ patiekalai yra jautienos didkepsniai, kitaip tariant, „steikai“. Šio patiekalo atsiradimo istorija ir paplitimas susieja saulėtąją Ispaniją su Lotynų Amerikos kraštais, taip pat su bekraštėmis JAV laukinių vakarų prerijomis. Nenuostabu, kad daugelio įstaigų įvaizdis yra kuriamas remiantis ispaniškais bei amerikietiškais motyvais, pastaruosius sąlyginai skirstant į „kaubojiškus“ ir „lotyniškus“.

Vilniaus senamiesčio širdyje esančio restorano pavadinimas „El Gaucho Sano“ aiškiai rodo jį priklausant „lotyniškai“ grupei, tiksliau, argentinietiškai jo atšakai. Pasak direktoriaus Tomo Kuoro, restorano profilį nulėmė visai ne įkūrėjų žavėjimasis Pietų Amerika, o ekonominė analizė, parodžiusi, kad šio profilio įstaigų sostinėje kol kas nepakanka. Sugalvota – padaryta: XVI a. pastato rūsyje, kuriame iki tol veikė naktinis baras, o vėliau – vyno rūsys, buvo įkurdintos kelios salės, kuriose iš viso telpa apie 120 žmonių, o taip pat didkepsnių bei kitų kepinių gamybai reikalinga technologinė įranga. Tiesa, iš pradžių restorano staliukai rikiavosi ir stiklo stogu uždengtame pastato kieme, bet vėliau juos pakeitė lengva lauko kavinės įranga.

Ką Lietuvos žmonės žino apie tolimąją Argentiną? Praktiškai nieko, išskyrus visuotinį žavėjimąsi tango, Evitos Peron nuotykiais ir aukšto lygio krepšiniu. Galbūt kai kurie mūsų yra skaitę Julio Cortazarą arba girdėję apie maištingojo Che Guevaros kilmę. Tad interjero dizaineriui Dariui Šatūnui neiškilo didelių sunkumų, pritaikant restoranui vyno rūsio patalpas. P agrindinė problema buvo racionaliai padalinti erdves ir parinkti tinkamus aksesuarus, juolab senieji mūriniai skliautai visiškai atitiko pasirinktą koncepciją. Pagrindine konstrukcijų medžiaga Darius pasirinko natūralaus ąžuolo tašus, kuriuos papuošė galvijų odomis ir kailiais. Didžioji restorano salė yra suskirstyta į lietuvių širdžiai mielas „kišenes“ (nors užsieniečiai ir „Atrium“ viešbučio gyventojais sudaro kone pusę lankytojų). Pagrindinė atskyrimo priemonė – virš minkštų baldų atkalčių ištempti raguočių kailiai – bene ryškiausi įvaizdžio akcentai. Bendrąjį įspūdį sėkmingai papildo ant stulpų ir medžio sijų iškabinti arklių balnai, kamanos, pakinktai, odinės gertuvės ir kita pampos (red. Pietų Amerikos dykvietės) nukariautojų atributika. Pakampėse stovintys riterių šarvai, užsilikę nuo ankstesnių laikų, pasitarnauja istorinės atmosferos kūrimui, nors, aišku, su Naujuoju Pasauliu jie neturi nieko bendro. Banketinės salės erdvėje, kur jokių pertvarų nėra, pagrindinis vaidmuo atitenka oda aptrauktiems foteliams ir kitiems raižyto medžio baldams. Pertvarų nėra ir virtuvės erdvėje, kuri tiesiogiai atsiveria į praėjimą su keliais staliukais. Čia sėdintys klientai turi galimybę tiesiogiai stebėti maisto gamybos procesą , pavyzdžiui, didkepsnių kepimą anglinėje krosnyje. Beje, patiekalų pateikimas klientams yra viena svarbiausių „El Gaucho Sano“ atrakcijų: kepsnys atnešamas žarijomis šildomoje keptuvėje, o moliniuose indeliuose patiekti padažai ir garnyras surikiuojami ant medinės lentelės. Ši lentelė valgio metu naudojama kaip lėkštė – iš keptuvės išimta mėsa ir kitos sudėtinės dalys pjaustomos ant jos. Neįprasta? Užtat kaip egzotiška!

Klaipėdoje esantis restoranas „Skandalas“ atstovauja „kaubojiškai“ „steikhauzų“ atmainai. Jo istorija visiškai atitinka pavadinimą: kadaise veikusios šašlykinės vietoje veikiantis baras netruko tapti vienu triukšmingiausių ir populiariausių uostamiestyje. Bene visa Lietuva kartojo frazę iš populiaraus reklaminio klipo: „Baras „Skandalas“ – tavo ekstazė, tavo finalas!“. Tačiau laikui bėgant skandalingoji reputacija gerokai įsiėdė, ir 2000-aisiais buvo nuspręsta pakeisti baro įvaizdį, veiklos profilį bei pavadinimą . Lemiamą vaidmenį suvaidino savininko R. Kunstmono (reikėtų vardo) stažuotė JAV, kur jis turėjo puikią galimybę susipažinti su vietinėmis maisto gamybos tradicijomis, „steikų“ kepimu . Šia kryptimi buvo nuspręsta orientuoti ir restoraną naujuoju pavadinimu „West Side“. Tačiau naujasis pavadinimas neprigijo, ir štai jau septynerius metus atnaujintas „Skandalas“ džiugina lankytojus tobulai paruoštais patiekalais ir rinktiniais gėrimais.

Išskirtiniu dabartinio „Skandalo“ bruožu galėtume laikyti ypač „sodrią“ daiktinę aplinką. Bendrąją nuotaiką formuoja ne tik baldai ir šviestuvai, bet ir daugybė aksesuarų, suvenyrų ir kitokių daikčiukų, atspindinčių margaspalvę Amerikos „mitologiją“, paremtą tiek trumpa JAV istorija, tiek masinės kultūros apraiškomis. Restorane rasime ir indėniškų totemų, ir saliūnų iškabų, ir archaiškų „Coca-colos“ automatų, ir netgi benzino kolonėlės fragmentą. Sienos nukabinėtos praeito amžiaus Holivudo žvaigždžių nuotraukomis, lengvabūdiškais „pin-up“ paveiksliukais, žemėlapiais, komerciniais plakatais ir, be abejo, gausybe automobilių numerių ir kelio nuorodų, įskaitant legendinę „Route 66“. Galbūt kai kurie šių daiktų atsidūrė „Skandalo“ salėse ne tik kaip Amerikos kultūros ženklai, bet ir kaip viduriniosios lietuvių kartos kadaise patirto „vakarietiškumo bado“ simboliai. Vien tik surinkti juos į krūvą buvo didžiulis darbas. Tokia daiktų gausa turėtų neišvengiamai sukelti chaosą, bet dėl apgalvoto komponavimo visi jie surado savo vietas restorano salėse. Aišku, pirmuoju smuiku interjere visgi groja baldai, pagal užsakymą pagaminti specialioje Anglijos įmonėje. Subtiliai tamsinta mediena, gausybė raižytų ir tekintų elementų, ritmiškai susegta atkalčių oda („Česteris“) dvelkia solidumu ir kokybe. Su sienų paneliais ir tapetais baldai sudaro vieningą ansamblį, kur kas autentiškesnį už visas Holivudo dekoracijas. Kartu su puikia virtuve, maloniu aptarnavimu ir dažnai skambančia tikro garso muzika „Skandalo“ interjerai nepadarytų gėdos nei vienam Europos miestui.

Audrius Vyšniauskas
Restoranų nuotraukos

Paskelbk savo straipsnį

Rašyti komentarą

Pasiūlyk restoraną