Naujienos

Ko nereikia geram desertui?
Pastaraisias metais gero skonio ženklu tapo maitintis sveikai ir atsakingai. Vis daugiau žmonių domisi gyvulinės kilmės produktų poveikiu žmogaus organizmui. Daugybe mokslinių tyrimų įrodyta, jog tas poveikis nėra toks malonus, kaip minėtų produktų skoniai. Bet juk nė už ką nenorime atsisakyti vieno didžiausių malonumų gyvenime – skanaus maisto. Tačiau ar visos alternatyvos prastesnės vien todėl, kad tai alternatyvos? Atrodytų, neįmanoma iškepti skanaus pyrago be kiaušinių, sviesto ar pieno, ypač kavinėje ar restorane. Ar tikrai taip yra, ar tai tik mums įskiepytos „tiesos“ ir įprotis?

Vis dažniau alternatyvų įprastiems gyvuliniams produktams ieško ne tik vegetarai ar veganai, bet ir tiesiog sveikata bei naujais skoniais besidomintieji. Užsienyje jau daugiau nei penkerius metus gyvuoja ir vis labiau populiarėja maitinimo įstaigos, nenaudojančios gyvulinės kilmės produktų savo patiekaluose, tačiau tuo pačiu klientų gomurius lepinančios skoniais, dažnai nesiskiriančiais nuo įprastinių receptūrų arba net jas pranokstančiais. Kaip tai įmanoma? Pradėkime nuo pirmojo produkto iš desertams naudojamos „šventosios trijulės“ – kiaušinių.

Nereikia kiaušinių
Norint iškepti purų pyragą, jie tiesiog būtini... o gal ne? Virtuvės šefai, savo virtuvėje nenaudojantys gyvulinės kilmės produktų, drąsiai teigia, jog tikrai galima apsieiti ir be kiaušinių! Pyragas taps purus, produktai turės „surišimą“, net orinius morengus galima iškepti naudojant alternatyvius augalinės kilmės kiaušinių pakaitalus.

Kepant pyragus, vieną kiaušinį gali atstoti:
•    Pusė sunokusio (jau su rudais taškeliais) banano;
•    1/4 stiklinės aliejaus;
•    1 a. š. maltų linų sėmenų, sumaišytų su 3 a. š. vandens (leiskite šiam mišiniui pabręsti bent 15 minučių);
•    1/3 stiklinės obuolių tyrės (jei norite lengvesnės konsistencijos, sumaišykite 1/4 stiklinės obuolių tyrės su kepimo soda);
•    2 v. š. kukurūzų krakmolo, sumaišyto su 2 v. š. vandens.
Sveikų produktų parduotuvėse galite įsigyti miltelių, kurie, sumaišyti su vandeniu, kuo puikiausiai atstoja kiaušinius ne tik saldžiuose patiekaluose, tokiuose kaip pyragai, keksiukai ar blynai, bet ir kituose patiekaluose, kuriuose kiaušiniai naudojami produktams „surišti“.
Netikėtas (o kai kuriems ir neįtikėtinas) atradimas – morengus galima pagaminti be kiaušinio baltymų! Vietoje jų galima naudoti skystį nuo konservuotų nesūdytų pupelių ar avinžirnių.
Tokiuose gaminiuose, kuriems reikalingas iki standžių putų suplaktas kiaušinio baltymas, jis pakeičiamas metilceliuliozės milteliais. 2 g miltelių, sumaišytų su 35 g vandens, atstos vieną kiaušinio baltymą.

Nebūtinas ir pienas ar grietinėlė

Reklamos skelbia, jog pienas – kalcio šaltinis, kuris daro žmogaus kaulus tvirtus. Nuomonių apie tai, kam iš tiesų skirtas kitų žinduolių pienas ir kokias pasekmes jis palieka žmogaus organizme, yra daug ir labai prieštaringų, ypač kalbant apie masinės gamybos produkto kokybę. Tačiau tai atskira tema. Kokie bebūtų pieno atsisakymo motyvai, – sveikata ar tvarus požiūris, – džiugu, jog Lietuvos rinka plečiasi ir kone visose parduotuvėse bei kai kuriuose restoranuose galima rasti vis daugiau alternatyvios gyvuliniam pienui produkcijos, t. y. augalinio pieno. Didėjant paklausai, didėja ir pasiūla, todėl šiuo metu Lietuvoje jau galima įsigyti ne tik sojų, bet ir ryžių, avižų, kanapių, lazdyno riešutų, kokosų ar migdolų riešutų pieno. Taip pat lentynose jau atsirado ir augalinės kilmės grietinėlės iš sojos, avižų, ryžių, kokosų. Augalinis pienas – ne tik sveikesnė alternatyva karvės pienui (nes jame nėra cholesterolio ir kitų žmogaus organizmui nereikalingų medžiagų, pavyzdžiui, hormonų ar antibiotikų likučių), bet jo skonis įdomesnis ir suteikia patiekalams ar netgi kavai subtilių prieskonių. Ar kada ragavote kakavos su kokosų pienu?
Jeigu atbaido tokių produktų kainos, nesudėtinga augalinio pieno pasigaminti ir patiems, tereikia galingo trintuvo ir sprendimo, kokį pieną gaminsite. Jau ne viena maitinimo įstaiga Lietuvoje gamina savo augalinį pieną ir taip džiugina savo klientus šviežia produkcija.

Keletas augalinio pieno receptų:
Kokosų pienas
Reikės: 1 stiklinės 1-2 val. mirkytų kokoso drožlių (galima naudoti ir stiklinę kokoso „mėsos“ – jos mirkyti nereikia), 4 stiklinių vandens. Viską sudėkite į trintuvą ir malkite, kol vanduo taps baltos pieno spalvos. Perkoškite per filtrą, o likusią masę galima drąsiai naudoti kepiniams. Pieną galima saldinti agavų, cukraus ar kokiu kitu sirupu arba nedaryti to išvis.
Migdolų pienas
Reikės: 1 stiklinės migdolų be žievelių, mirkytų per naktį, 4 stiklinių vandens. Suplakite trintuvu, gautą skystį perkoškite.
Ryžių pienas
Reikės: 1 stiklinės plautų ryžių, mirkytų 3 val., 4 stiklinių vandens. Suplakite trintuvu, pieną perkoškite ir, jei pageidaujate, pasaldinkite.
Turėkite omenyje, jog „namų gamybos“ pienas negenda apie 2-3 paras, jei laikomas sandariai uždarytas, šaldytuve.

Sviestas? O kam jis?

Sviestinė, trapi tešla, tortų pertepimai ir glajai – kaip visa tai paruošti be sviesto? Sviestas – tai gyvulinės kilmės riebalai, kurie šaldytuve ar kambario temperatūroje išlieka kietos agregatinės būsenos. Ar kada nors kilo klausimas, kodėl taip yra? Greičiausiai ne. Gyvulinės kilmės riebalai lydosi aukštesnėje nei 40˚C temperatūroje, todėl kepant kepinius išsilydo, o iškepus ir kepiniams atvėsus, tampa traškūs ir kieti. Kaip išgauti tokį pat efektą, naudojant augalinį sviestą? Kokosų aliejus (sviestas) – puiki alternatyva, jau įvertinta ir pamėgta šefų, gaminančių kepinius be sviesto. Kokosų aliejus ypatingas tuo, jog kambario temperatūroje jis kietas kaip ir sviestas, bet aukštesnėje temperatūroje lydosi ir virsta skysčiu – būsena, įprasta aliejui.

Nuotraukoje “Panachocolate” veganiškas mėlynių ir citrinų desertas

Daugiau apie desertų tendencijas skaitykite: http://www.restoranuverslas.lt
Parengė: Gabrielė Nečejauskaitė

Grįžti atgal

Parašykite komentarą:

Vardas*: El. paštas:
Komentaras*:
Taisyklės ir atsakomybė

Daugiau straipsnių šia tema:

Nedaug kas žino, tačiau lapkričio 1 d. - pasaulinė veganų diena. Šiandien žino gal ir nedaugelis, bet sekant kulinarines tendencijas - akivaizdu, kad kiekvienais metais veganišką mitybą propaguojančių, ar bent palaikančių, skaičius auga ženkliai. Jūsų... Skaityti daugiau
Ruduo idealus laikas į savo receptų sąsiuvinius įtraukti įdomius fermentavimo, arba paprasčiau tariant, raugintų produktų receptus. Dėl fermentavimo šiuo metu pamišęs visas pasaulis net restoranų šefai didžiuodamiesi pristato fementuotus produktus savo meniu.... Skaityti daugiau
Žiniasklaidoje pateikta daug prieštaringos informacijos. Kai kuriuose straipsniuose teigiama, kad maistas, paruoštas folijoje, pavojingas sveikatai. Ar tokia informacija pagrįsta? Skaityti daugiau
Pirkėjai turi žinoti, kad sveikatai palankiausi maisto produktai dažniausiai yra be ženklinimo etikečių arba vienkomponenčiai produktai t.y. susidedantys tik iš vienos sudedamosios dalies, sako maisto technologė, sveikatai palankios mitybos ir gyvenimo būdo... Skaityti daugiau
Kai kiekvienas savaitgalis Lietuvos sodybose ir paplūdimiuose prasismelkia griliaus kvapais, žodis „veganas” ir visi šios šaknies variantai skamba absurdiškai. „Tos karštos merginos ir šaltas alus” be šašlykų ir dešrelių netenka pusės malonumo. Tačiau... Skaityti daugiau
Visi žino, kad reikia valgyti reguliariai, kad pietūs yra pagrindinis valgymas, o vakarienė, tai pusė pietų porcijos. Žinoti yra viena, o kaip tai įgyvendinti visai kas kita. Mitybos specialistė Raminta Bogušienė atsako, kodėl blogus valgymo įpročius turėtume... Skaityti daugiau
Daugelis šeimininkių ruošdamos žuvį ją ruošia panašiai kaip mėsos patiekalus. Dažnai pasitaiko, kad termiškai apdoroja, pavyzdžiui kepant orkaitėje, ilgiau nei valandą laiko. Kas gi lieka iš tiek laiko apdorotos žuvies? Koks žuvies apdorojimo būdas yra... Skaityti daugiau
Turbūt nėra žmogaus, kuris neįvertintų picos kaip greito maisto ir jos tikrai nepriskirtų prie sveikos mitybos. Tačiau „Jurgis ir drakonas“ pica ypatinga, apie ją ne tik kalbama, bet ir rašoma. Gaminama pagal senuosius italų receptus, malkomis kūrenamoje... Skaityti daugiau
Per tris tūkstančius metų šviežiai spaustas ir nefiltruotas alyvuogių aliejus buvo ir tebėra esminė graikų dietos ir virtuvės dalis, užtikrinanti skanią ir sveiką mitybą bei natūralią kosmetiką. Šiandien, po penkių metų patirties degustuojant ir atrandant... Skaityti daugiau
Kokius prieskonius naudojate dažniausiai? Koks prieskonis yra kone visuose patiekalų, o paskutiniu metu vis dažniau ir desertų receptuose? Koks prieskonis stovi ant visų restoranų stalų? Vienareikšmiškai – prieskonių karaliumi ne be priežasties pramintas,... Skaityti daugiau
Aliejus – vienas iš tų maisto produktų, kuriuos savo virtuvėje naudojame kasdien. Nors jis dažnai kaltinamas dideliu riebalų kiekiu ir tuščiomis kalorijomis, aliejus gali turėti nemažai naudingų medžiagų. Tradiciškai perkamiausi saulėgrąžų arba rapsų... Skaityti daugiau
Vasarą, ypač kepinant karščiams, itin griežtai būtina laikytis higienos, maisto gaminimo, produktų laikymo reikalavimų. Svarbu saugotis, kad ant rankų, produktų ir paviršių nepatektų patogeninių mikroorganizmų, kurie gali sukelti sveikatos sutrikimus. Skaitykite... Skaityti daugiau
Pasak legendos Prancūzijos hercogo Rišeljė virtuvėje iš nusivylimo gimęs padažas, majonezas, šiandien vienas populiariausių pagardų ant lietuvių stalo. Prieš Velykas siūlome paeksperimentuoti. Šį kartą apie majonezo gamybą namuose. Skaityti daugiau
Visame pasaulyje jau kone savaime suprantamas, o ir Lietuvoje, tarp maisto kokybe ir virtuvės lygiu lyderiaujančių restoranų, sparčiai populiarėja atsakingas maisto žaliavų pasirinkimas - kuomet produktams ir jų kokybei keliami griežti ir aukšti reikalavimai. Viena... Skaityti daugiau
Pastaraisiais metais kokybiško alyvuogių aliejaus paieškos tampa svarbios vis didesniam ratui, savo sveikata, grožiu ir, žinoma, skaniais virtuvės kūriniais besirūpinančių, žmonių. Variantai tokie įvairūs, kad kartais tampa sunku pasirinkti. O dar jei galvoje... Skaityti daugiau