Šioje svetainėje naudojami slapukai. Naudodamiesi svetaine sutinkate su slapukų naudojimu. Daugiau informacijos apie slapukus..

Supratau
+ Pasiūlyk restoraną
Restoranų naujienos

Maisto ir gėrimų pramonė - auganti rinka su didėjančiomis išlaidomis pasaulyje

2014-03-02
Paskelbk savo straipsnį


Pasaulinė maisto ir gėrimų pramonė yra itin dinamiškai auganti rinka, ir išlaidos maistui ir gėrimams pasaulyje toliau auga. Remiantis 2013 m. skaičiavimais, fasuotiems maisto produktams ir gėrimams išleidžiama maždaug 2715 mlrd. eurų. Britų rinkos tyrimų institutas „Euromonitor“ mano, kad išlaidos iki 2017 m. padidės 25 proc.

Dėl didėjančios maisto ir gėrimų, taip pat farmacijos ir kosmetikos produktų, ir t. t. paklausos pasaulyje jų gaminama vis daugiau. Tai lemia augančias investicijas į mašinas ir įrenginius.

Tarptautinė maisto ir gėrimų perdirbimo ir pakavimo mašinų pramonės paklausa nuolat auga jau daugelį metų. Vienintelė išimtis buvo 2009 m., per finansų ir ekonomikos krizę, kai ji trumpam sumažėjo metams. 2010 m. rinka jau visiškai atsigavo. Palyginti su 2011 m., 2012 m. prekyba pasaulyje pasiekė 33 mlrd. eurų, naują rekordą ir dar 8 proc. Vargu ar kuriame kitame mechaninės inžinerijos segmente buvo panašus dinamiškas vystymąsis.

Jau daugelį metų Vokietija ir Italija yra didžiausios eksportuojančios valstybės, kurių pasaulinės prekybos dalis 2012 m. sudarė 22 proc. Šis skaičius nemažai skiriasi nuo JAV, Nyderlandų ir Kinijos, kurių ši dalis siekia nuo 5 iki 7 proc.

2012 m. Europa vėl buvo stipriausias pardavimų regionas - į Europos šalis buvo vežama 43 proc. pasaulyje pagaminamų perdirbimo ir pakavimo mašinų. Tik prieš keletą metų ši dalis buvo tarp 55 ir 60 proc. Tai reiškia, kad rinkos keičiasi: labai stipriai auga besivystančios šalys, kurių pramonės šakos plėtojamos ir modernizuojamos. Tad mašinų paklausa auga. Azija tapo antru svarbiausiu pardavimo regionu, kurios dalis sudaro 22 proc. (2012). Lotynų Amerika, kurios dalis sudaro 10 proc., ir Afrika su 8 proc. yra kiti svarbūs augimo regionai. Investicijos į nusistovėjusias Vakarų Europos ir Šiaurės Amerikos rinkas lieka stabilios ir aukšto lygio.

Didėjanti modernių įpakavimo medžiagų paklausa

Mūsų modernioje visuomenėje sunku įsivaizduoti produktus be pakuotės, todėl visame pasaulyje paklausios naujos, išskirtinės pakuotės. Pakavimo pramonė yra pagrindinis tarptautinis ekonomikos veiksnys. Remiantis skaičiavimais, pasaulinės prekybos apimtis 2012 m. pasiekta vertė sudaro daugiau nei 500 mlrd. eurų.

Anot britų rinkos tyrimų instituto „Euromonitor“, 2013 m. visame pasaulyje buvo parduota daugiau nei 4100000000000 pakuočių. Azija su savo 45 proc. dalimi yra svarbiausias pardavimo regionas, po to seka Europa su 27 proc. ir Šiaurės Amerika su 13 proc. Klestinti Kinijos ir Indijos ekonomika toliau stiprina pakuočių pardavimus Azijoje.

Pasaulinė maisto pramonė yra didžiausia pakuočių vartotoja. Šiai pramonės šakai visame pasaulyje parduodama 45 proc. pakuočių. Dar 26 proc. sunaudoja gėrimų pramonė.

Plastikas yra dažniausiai naudojama įpakavimo medžiaga pasaulyje: maždaug 70 proc.visų pakuočių pagamintos iš plastiko. Lanksčios pakuotės sudaro didžiausią dalį - 47 proc. - ir šis skaičius dar auga. Vis daugiau produktų pakuojama į visų rūšių lanksčias pakuotes, pavyzdžiui, krepšiai, atsparūs maišeliai, plėvelės ir pan. Tad paklausa daugiausia kyla iš maisto pramonės.

21 proc. visų suvartojamų pakuočių pagaminta iš standžios plastmasės. Jau daugelį metų PET buvo ir vis dar yra priimtiniausia pakavimo medžiaga gėrimų pramonėje, kuri visame pasaulyje sparčiai auga. Į PET butelius pilstomas vanduo ir gaivieji gazuoti gėrimai. Kadangi beveik trys ketvirtadaliai tokio vandens visame pasaulyje supilami į PET butelius, nuolat didėjantis vandens suvartojimas yra svarbi PET įpakavimo gaminimo varomoji jėga.

Alkoholiniai gėrimai, ypač alus, daugiausia išpilstomi į stiklinius butelius. 64 proc. visų įpakavimo medžiagų sudaro alkoholiniai gėrimai buteliuose, gaivieji gėrimai - 21 proc. Kiti 16 proc. stiklo įpakavimo medžiagų naudojami maisto pramonėje. Kadangi pasaulyje alaus vartojimas auga neproporcingai lėtai, bendra stiklo taros paklausa pasaulyje per ateinančius metus ir toliau mažės. Nealkoholinių gėrimų srityje stiklą vis dažniau keičia PET.

Kartoninių pakuočių rinka visame pasaulyje yra labai konkurencinga. Ypač kai kalbama apie pirminį įpakavimą, kartoną vis dažniau keičia lengvesnė lankstaus plastiko įpakavimo tara.

Beveik 90 proc. visos metalinės taros naudojama maisto ir gėrimų pramonėje. Beveik 70 proc. visų metalinių įpakavimo medžiagų sudaro gėrimų skardinės, o 17 proc. skardinių naudojama konservuotiems maisto produktams. Daugiausia skardinėse išpilstomas alus ir gaivieji gėrimai.

Abiejų rūšių gėrimų paklausa ateinančiais metais tik šiek tiek padidės. Tad rinkos tyrėjai prognozuoja, kad nuo 2013 iki 2017 m. į skardines supakuotų gėrimų apimtis vidutiniškai padidės per metus tik maždaug dviem procentais.

Rinkas valdo bendra pasaulyje vyraujanti tendencija
Norint išgyventi konkurenciją vidaus ir tarptautinėse rinkose labai svarbios naujovės. Nežiūrint į tai, ar mes kalbame apie maisto produktų, gėrimų, farmacijos ir kosmetikos produktų gamintojus, tiekėjus arba paslaugų teikėjus ir nepaisant visų atskirų sričių skirtumų, juos vis tiek vienija vienas bendras dalykas - visi sutelkę dėmesį į išteklių naudojimo efektyvumą, saugumą ir lankstumą.

Išteklių efektyvumas
Maisto produktų ir gėrimų gamybos metu tokie procesai, kaip pavyzdžiui, šildymas, virimas, temperatūros valdymas, aušinimas ir t. t., reikalauja daug energijos. Be to, maisto produktų ir gėrimų gamybai ir perdirbimui reikalingi dideli kiekiai vandens - tiek pačiam procesui, tiek ir valymui.

Tačiau atsakingas išteklių panaudojimas vis labiau tampa konkurenciniu įmonių pranašumu. Vis daugiau vartotojų atsižvelgia, ar prekė ekologiška.

Žemės ūkio technikos gamintojai siūlo teisingus sprendimus. Pastaraisiais metais visos maisto ir gėrimų technologijų sferos išteklių naudojimo srityje pasiekė didelę pažangą: šokolado gamybos metu sumažėjo energijos suvartojimas grūdinimo metu, kepimo pramonėje – efektyviau naudojama šiluma, gėrimų gamyboje sumažėjo vandens suvartojimas, o ir šilumos ir vandens perdirbimo srityje vyksta efektyvesni procesai; tai tik keletas pavyzdžių, kurie užtikrina teigiamą energijos balansą.

Kokybė ir sauga
Kita dominuojanti tendencija ir nuolatinis klausimas yra sauga ir higiena. Maisto ir gėrimų pramonėje labai svarbu gaminti saugius ir higieniškus produktus, kad jie nekeltų pavojaus vartotojų sveikatai. Būtinas higieniškas dizainas. Mašinos, sistemos ir komponentai turi būti sukonstruoti taip, kad nenusėstų produktų likučiai, nešvarumai ir mikroorganizmai arba juos būtų galima lengvai pašalinti. Tai vienintelis būdas išvengti mikrobiologinio pavojaus. Papildomai saugumą viso gamybos ir pakavimo proceso metu suteikia kontrolė ir tikrinimas.

Produktas, ar tai būtų maisto, gėrimo arba farmacijos pramonės, visada turi būti bet kuriuo metu susekamas. Tokios itin efektyvios sekimo sistemos, kaip RFID arba 2D brūkšniniai kodai („DataMatrixCode“) suteikia galimybę atsekti produktus visoje paskirstymo grandinėje.

Įvairovė ir lankstumas
Žmonės yra skirtingi, todėl skiriasi ir jų įpročiai bei pageidavimai, susiję su maisto ir gėrimų produktais. Produktų rūšių skaičius didžiulis, o produkto naudojimo laikas dažnai labai trumpas.

Siekiant išlikti konkurencingomis, maisto ir gėrimų pramonėje dirbančioms įmonėms labai svarbu sugebėti priimti naujoves ir greitai reaguoti į kintančius vartotojų poreikius. Tai pasakytina ne tik apie receptus, bet ir apie pakavimo medžiagų formas ir dydžius. Tam naudojamos technologijos turi reaguoti greitai ir lengvai prisitaikyti. Jei naudojamos naujos medžiagos, gamybos procesą taip pat reikia pritaikyti. Kuriant naujus produktus svarbu yra greitai pakeisti gamybą. Automatizuota receptų valdymo sistema suteikia galimybę naudotis gerai automatizuotais procesais.Lankstumas yra būtinas, ypač pakavimo medžiagų atžvilgiu: reikia naudoti įvairius dydžius: ar tai būtų individuali ar šeimos pakuotė. Ir visa tai turėtų atlikti viena mašina.

Šalyse, kuriose yra daug gyventojų ir spartus jų skaičiaus augimas, pavyzdžiui, Azijoje, dėmesys nukreiptas į galutinių vartotojų pramonę, t. y. į nuolatinį aukštą sistemos našumą aprūpinti žmones aukštos kokybės ir saugiais maisto produktais ir gėrimais.

Tikslinės vidaus grupės - tendencijos ir iššūkiai

Dėmesio centre: supakuoti maisto produktai
2013 m. parduota 748 000 000 tonų perdirbtų ir supakuotų maisto produktų. Rinkos tyrėjai prognozuoja, kad iki 2017 m. naujausių perdirbtų ir supakuotų maisto produktų paklausa per metus išaugs 11 proc. ( 2017: 829 milijonų tonų). Jau šiandien Azijoje, Lotynų Amerikoje ir Artimuosiuose Rytuose/Afrikoje atsirado didelės augančios supakuotų maisto produktų rinkos. Šie trys regionai kartu sudaro daugiau nei 55 proc. mažmeninės prekybos apimties.

Pagrindine tendencija išlieka patogumas. Vartotojų paklausa patogiems ir lengvai naudojamiems produktams ir toliau didės. Ji nukreipta į maistą ir gėrimus, kuriuos galima lengvai ir greitai suvartoti. Vartotojams svarbu tai, kad jiems paruošti visai nereikia ar reikia mažai laiko. Per metus taip augo užkandžių paklausa, kuri peraugo į vyraujančią tendenciją.

Vartotojai vis dažniau perka šviežius produktus šaldytų produktų skyriuje, kurie būna atšaldyti, be terminio apdorojimo ar konservantų. Juos galima vartoti iš karto, o jų paruošimui ar apdorojimui reikia mažai laiko. Čia svarbi pardavimų varomoji jėga yra mažos, pavienės porcijos ir kasmet pateikiami nauji produktai.

Kalbant apie kitą tokio patogumo pusę, ypač svarbūs yra higiena ir galiojimo laikas bei lengvi perdirbimo ir pakavimo sprendimai. Labai veiksmingas būdas pratęsti maisto pakuočių galiojimo laiką yra inertinių dujų atmosfera, taip pat vadinama MAP (pakuotė modifikuotoje dujų aplinkoje). Be to, didelę įtaką vamzdinių maišelių kokybei turi sandarinimo procesas, kuris vėliau lemia ir produktų galiojimo laiką. Tad vis labiau populiarėja sandarinimas ultragarsu. Dėl šiuolaikinių pakavimo mašinų su hermetiškais sandarinimo prietaisais ir MAP technologijų išsaugoma produktų kokybė ir maistas ilgiau išlieka šviežias.

Klasikinių pakavimo funkcijų, pavyzdžiui, apsaugos ir transportabilumo, jau nebeužtenka. Vis labiau didėja geresnio dozavimo, naudojimo paprastumo, pakartotinio sandarinimo ir kontroliuojamo šalinimo poreikis.

Dėmesio centre: konditerijos gaminiai
Savo įvairove konditerijos gaminių pasiūla pasaulyje gana neprilygstama: kiekvienais metais rinkoje pasirodo daugybė naujų produktų: naujų skonių, formų, skirtingų porcijų dydžių, todėl  įvairėja ir pakuočių dizainas.

Saldainiai yra populiarūs malonumą suteikiantys produktai – jų pardavimai pasaulyje nuolat didėja daugelį metų. Pasak rinkos tyrimų instituto „Euromonitor“, 2013 m. visame pasaulyje suvartota 15 milijonų tonų konditerijos gaminių (šokolado gaminių, konditerijos gaminių iš cukraus ir kramtomosios gumos), ir ši tendencija auga. Tikimasi, kad iki 2017 m. jų paklausa augs 8 proc. per metus (2017: 16 milijonų tonų).

Didžiausios konditerijos gaminių rinkos yra Vakarų Europoje ir Šiaurės Amerikoje. Šiuo metu ten parduodama maždaug pusė pasaulio mažmeninės prekybos kiekio. Tačiau dinamiškai augančios rinkos yra Azijos - Ramiojo vandenyno regione, Lotynų Amerikoje ir Rytų Europoje. Tikimasi, kad šiuose regionuose per ateinančius ketverius metus pardavimai per metus padidės 2-4 proc.

Malonumas ir produkto kokybė yra neatskiriami. Nesvarbu, ar tai būtų šokoladas, saldainiai, sausainiai, batonėliai ir t. t., pagrindinis dalykas yra kokybė. Tačiau žaliavos ir pagrindinių ingredientų kokybė nėra vienintelis svarbiausias aukštos kokybės produktų gamybos veiksnys. Produkto kokybei taip pat svarbios perdirbimo ir pakavimo technologijos. Naudojamos sudėtingos aukščiausio perdirbimo lygio technologijos. Higieniška mašinos ir įrengimų konstrukcija užtikrina patikimą gamybą ir pratęsia produkto galiojimo laiką.

Saldainiams, nei bet kuriems kitiems konditerijos gaminiams, svarbesnė yra pakuotė. Jų serijinei gamybai ir  vienodai pakuotei reikia modernių įrengimų. Puikiai išmaišytas šokoladas ir puikiai pritaikytas produkto įvyniojimas užtikrina aukštos kokybės šokoladinių produktų gamybą.

Modernios gamybinės pakuotės apdorojimo sistemos yra aukšto lygio: atranda gaminius su trūkumais, patikrina, ar šokoladas tinkamai įdėtas kepimo į skardą, ir įsitikina, kad rinką pasiektų tik pilnai supakuotos nesugadintos šokolado plytelės ir saldainiai.

„Interpack“ - naujovių atspirties taškas
Produktų įvairovė, spartūs naujovių diegimo ciklai, naujas, funkcionalus įpakavimas, atitikimas aukščiausiems gamybos ir pakavimo higienos reikalavimams, nuolatinė gamyba ir transportavimas - visa tai yra maisto, gėrimų ir farmacijos produktų gamintojų sėkmės veiksniai bei iššūkiai. Šių produktų ir įrangos gamintojai turi glaudžiai bendradarbiauti, kad galėtų realizuoti naujų produktų idėjas. Todėl „Interpack“, kuri vyks Diuseldorfe 2014 m. gegužės 08-14 d., yra puiki platforma. Būdama pasaulyje pirmaujanti prekybos mugė, ji yra pagrindinė pakavimo medžiagų pramonės ir visų susijusių perdirbimo technologijų įkvėpimo idėja.