Šioje svetainėje naudojami slapukai. Naudodamiesi svetaine sutinkate su slapukų naudojimu. Daugiau informacijos apie slapukus..

Supratau
+ Pasiūlyk restoraną
Restoranų naujienos

Kai darbuotojai išeina – veiksmų planas

2010-09-09
Paskelbk savo straipsnį
Darbuotojų atleidimo iš darbo priežastys būna įvairios. Nesąžiningumas – nedovanotinas, tai pastebėjus darbuotoją reikia atleisti nedelsiant ir turėti mintyje, kad pavieniai vagišiai gerame kolektyve paaiškėja labai greitai.

Blogiau, kai vagystės vyksta organizuotai. Tada sudėtingiau išaiškinti nusikaltimą, o ir mastas būna didesnis. Pasitaiko, kad darbuotojai eilę metų vykdo nusikalstamą veiklą ir yra apibūdinami kaip simpatiški, komunikabilūs, profesionalūs, darbštūs ir t. t. Tokius sukčiavimus sunku išaiškinti, ypač jei į tai įpainioti finansiškai atsakingi asmenys. Visi, nors kiek prie sukčiavimų prisidėję asmenys, turi būti nedelsiant atleisti, net jei jie tebuvo tik „užmerkę akis“. Rekomenduojama tokiu atveju atleisti visą kolektyvą ir formuoti naują, nes psichologinis klimatas būna jau supuvęs. Tai yra skausminga įmonei tiek finansine, tiek moraline prasme.

Pavienių sukčiavimo atvejų turbūt gali papasakoti kiekvienas, organizuoti stambaus masto – retesni. Pasitaiko, kad grobstymą organizuoja ir kontroliuoja viešbučio, restorano, klubo direktorius, administratorius ar vadybininkas. Be abejo, į nusikalstamą veiklą įtraukiami ir registratūros darbuotojai, bilietų pardavėjai, apsaugos darbuotojai ir, be abejo, padavėjai, barmenai. Pasitaiko, kad viešbučio vadovaujantys darbuotojai įkuria tarpininkavimo įmones ir pagrindinis viešbučio pelnas tenka tarpininkams. Ypač dažnas reiškinys – organizuotas grobstymas naktiniuose klubuose, diskotekose. Pareigūnams tenka dirbti ilgus mėnesius, kol demaskuojami sukčiai. Maskvoje aprašytas ne vienas atvejis, kai restorano direktorius, susitaręs su buhalteriu, nuvarydavo restoraną į menamą bankrotą, pavyzdžiui, įsiskolindami pačių įkurtoms įmonėms, o paskui išpirkdavo beveik veltui ir vėliau pelningai dirbdavo.

Įmonei net ir sėkmingai dirbant, vieną dieną darbuotojas gali kreiptis su prašymu atleisti iš darbo. Net jei su tuo susiduria patyręs vadovas, kiekvieną sykį tai mažiau ar daugiau skausminga tiek įmonei, tiek darbuotojui. Todėl reikėtų turėti paruoštą veiksmų planą, kad specialisto išėjimas vyktų su mažiausiais dvasiniais ir finansiniais nuostoliais.

Kai geras specialistas palieka įmonę ir ateina naujas, visada tai kažkiek nuostolinga. Tai susiję su darbuotojų atleidimu-įdarbinimu, apmokymu ir pan. Prisitaikymas kolektyve, laikas, kai naujajam darbuotojui bus patikėtos atsakingos pareigos, liečia visus darbuotojus – ir tuos, kurie rūpinasi švara, ir tuos, kurie ruošia maistą, aptarnauja, organizuoja, vadovauja.

Kaip sumažinti išlaidas ir išvengti galimos netvarkos? Prisiminkite: niekas nėra nepakeičiamas. Iš pradžių gali atrodyti, kad trūksta išėjusio darbuotojo, bet kai patys susirašysite naują darbo tvarką, patikrinsite sąskaitas, inventorizuosite turtą, peržiūrėsite meniu, receptūras, kalkuliacijas, įsitikinsite, kad galite apsieiti be „nepakeičiamo“ darbuotojo. Visa išeis į naudą: juk tai, ką atlikote, seniai žadėjote padaryti, tik vis neprisiruošdavote. Pasiruoškite procedūrą atlikti sąžiningai (gali būti, kad pykstate ant darbuotojo, kuris palieka įmonę) ir pasitikėdami. Jeigu yra aiškios pareiginės instrukcijos ir darbų atlikimo standartai, nėra sunku nusakyti, ko darbuotojas neatliko arba padarė ne pagal taisykles. Palaikykite glaudžius ryšius su juristu darbo klausimais, kad galėtumėte kontroliuoti procedūrą, ir nepamirškite, kad viską atidžiai stebi kiti darbuotojai. Įmonės vidaus taisyklės, pareiginės instrukcijos, raštiški darbuotojų įspėjimai dėl darbo tvarkos pažeidimų arba kompetencijos stokos ir pan. padeda viską atlikti sklandžiai ir užtikrintai. Valdykite laiką. Darbuotojui, paliekančiam įmonę, sunku likusį laiką dirbti su tokiu pačiu entuziazmu, išlaikant lojalumą, ypač, jeigu išeina savo iniciatyva. Kai kuriose situacijose geriau atsiskaityti su darbuotoju nedelsiant, taip išvengiant kolektyvo drausmės ir mikroklimato destrukcijos. Papildomos darbuotojo atleidimo išlaidos turėtų atpirkti likusio kolektyvo suirzusią nuotaiką. Šiaip jau būna labai nedaug laiko susitarti dėl atlygio, bet, kaip minėjau, kolektyvas atidžiai stebi visą procesą... Apsaugokite įmonės turtą – užtikrinkite įmonės turto grąžinimą. Įmonės turto perdavimo-priėmimo darbuotojams žurnalas turėtų užtikrinti, kad išduotos darbo priemonės (darbo drabužiai, avalynė, apsaugos priemonės, kompiuteriai ir pan.) bus grąžintos. Apsaugokite informaciją kompiuteryje – turi būti aiškios taisyklės, kas ir kada gali naudotis juo, ypač tai liečia darbuotojus, kurie patys nori išeiti iš darbo. Slaptažodžius ir kodus reikalinga pakeisti. Kartais atleistus darbuotojus netgi tenka palydėti iš patalpų. Būkite atsargūs rekomenduodami. Teisininkai paprastai pataria itin atidžiai rašyti išplėstines rekomendacijas išeinančiam personalui ir turėti aiškias nuostatas tuo klausimu. Be abejo, būna išimčių, kai norisi parašyti išsamesnę rekomendaciją. Neabejotina, kad reikia padėti darbuotojams parašyti CV arba padėti ieškant darbo, jeigu juos tenka atleisti, kai verslui sunkiai sekasi. Galutinis atsiskaitymas. Reikėtų labai atidžiai suskaičiuoti priklausantį darbo atlygį, viršvalandžius, kompensaciją už nepanaudotas atostogas ir kt. ir nedelsiant atsiskaityti su darbuotoju. Pasikalbėkite su įmonę paliekančiu darbuotoju. Tai išimtinė galimybė pažvelgti į savo verslą šiokio ar tokio profesionalo akimis, kuris nebeįsipareigojęs įmonei. Paskyrę pokalbiui laiko sužinosite vertingos informacijos, gal netgi tokios, kuri kitomis aplinkybėmis niekaip nešautų į galvą. Turėkite aiškias nuostatas apie buvusio personalo vizitus. Geriausia, kad buvęs personalas nesilankytų darbo metu (nebent atėjo kaip restorano svečias), nes tai atitraukia dirbančiuosius nuo tiesioginių pareigų ir gali turėti neigiamos įtakos darbo tvarkai ir mikroklimatui. Buvęs darbuotojas gali turėti nuoskaudų ir pan. Vidaus taisyklės paprastai numato šiuos atvejus.

Pagaliau, jeigu iš anksto būsite pasiruošę atleidimo iš darbo procedūroms, jums mažiau turės įtakos netikėti darbuotojų išėjimai ir verslas mažiau nukentės.

Būtų malonu sulaukti komentarų, gal galėsime iliustruoti šią temą praktiniais pavyzdžiais ir bendromis jėgomis tobulinsime savo verslo apsaugą.


aut. Liutauras Markevičius
liutaurasm@gmail.com 
(daugiau apie autorių >>)
„Restoranų verslo“ informacija