Ne viskas, kas modifikuota - GMO

Ne viskas, kas modifikuota - GMO

Jei nagrinėdami gaminio etiketę sudėtyje aptinkate „modifikuotą krakmolą“ – pergyventi, dėl genetiškai modifikuotų organizmų, nėra reikalo. Įvairių pieno, konditerijos, kulinarijos produktų, padažų, kisielių, vaikiškų tyrelių ir kitų produktų gamybai naudojamas modifikuotas krakmolas yra modifikuotas chemiškai, o ne genetiškai.

Krakmolas modifikuojamas ne genų inžinerijos, o cheminiu būdu, tačiau priežastys panašios t.y. geresnės savybės. Tokio krakmolo molekulėje pakeičiamos kelios jungtys, kad jis greičiau tirštėtų. Modifikuojamas gali būti įvairių augalų krakmolas: kukurūzų, bulvių, ryžių.

Lietuvos higienos normoje HN 53:2003 „Leidžiami vartoti maisto priedai“ modifikuotas krakmolas apibrėžtas, kaip medžiaga, gauta vieną ar kelis kartus chemiškai apdorojant valgomąjį krakmolą, kuris gali būti paveiktas fizikiniu būdu ar fermentais, praskiestas ar balintas rūgštimis arba šarmais.
Modifikuotas krakmolas maisto produktų ženklinimo etiketėse žymimas , „E” raide su atitinkamu skaičiumi 1404 – 1451 ir valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos teigimu yra visiškai nepavojingas sveikatai.

Kaip pasigaminti patiems?

 

Krakmolas vienas iš tų produktų, kurį pasigaminti gali net didžiausias virtuvės naujokas. Kai prisiruošite gaminti cepelinus, ar bet kokį patiekalą iš smulkintų bulvių – nusunkite sutarkuotas ar susmulkintas bulves ir palikite vandenį nusistovėti. Po kurio laiko apačioje nusės krakmolas, kurį nupylus vandenį reikės perpilti nauju. Perplovus ir išdžiovinus susidariusį krakmolą galima laikyti gana ilgai.

Ar vieta krakmolui pieno ar vaikų maisto produktuose?

Didžiausią reikšmę krakmolas turi kaip maisto produktas, pagrindinis angliavandenių šaltinis mūsų mitybos racione: bulvėse, duonoje, kruopose. Taisyklingai maitinantis angliavandeniai turėtų sudaryti apie 55 proc. visų maistingųjų medžiagų.

Valgydami aukščiau išvardintus produktus, suvokiame, jog juose gausu angliavandenių, esančių organizmo statybine medžiaga, o patys produktai skirti stipriam pasisotinimui. Tačiau čia vertėtų žinoti vieną taisyklę – egzistuoja „gerieji“ ir „blogieji“ angliavandeniai. Gerieji virškinami lėčiau, padeda išvengti cukraus kiekio kraujyje ir insulino lygio svyravimų. Greičiau pasisotiname, ilgiau jaučiamės sotūs. Gerųjų angliavandenių yra neapdorotuose grūduose, pupelėse, vaisiuose ir daržovėse. Suvalgius maisto, kuriame gausu, „blogųjų“ angliavandenių naujos maisto dozės organizmas gali pareikalauti jau po valandos, nes kraujyje smarkiai sumažėja cukraus kiekis.

Pavyzdžiui jei laikotės dietos ir į dieną suvartojate po kelis pakelius lieso jogurto – paskaičiuokite, kiek neplanuotų angliavandenių Jūsų organizmas gavo su šiuo produktu. Krakmolas taip pat naudojamas gaminant virtas dešreles, tyreles vaikams, kečupus ir t.t.    Tad nors ir ne genetiškai, kai kuriuose produktuose, modifikuotas krakmolas reikalingas tik palaikyti patrauklią prekinę išvaizdą ar konsistenciją, o valgytojui tėra papildoma „tuščių“ angliavandenių dozė.

MENIU.LT informacija
Parengė: Ieva Malaiškaitė
Nuotraukos: imagine.com

 

2011 01 11

Paskelbk savo straipsnį

Rašyti komentarą

Pasiūlyk restoraną