Mitybos specialistų išmintis

Mitybos specialistų išmintis

Mokslininkai įrodė, kad apie 50 % žmonių miršta dėl neteisingos mitybos. Daugelį metų buvo propaguojama racionali, vėliau – subalansuota mityba. Pastaruoju metu vis daugiau kalbama apie sveiką mitybą. Sveika mityba – tai maistas, iš kurio organizmas gauna visas jam reikalingas medžiagas ir energiją idealiam svoriui palaikyti. Kadangi maistas yra svarbus ligų profilaktikai ir sveikatos stiprinimui, šiandien mitybos specialistai kalba apie sveikatinančią mitybą. Būtent toks mitybos apibūdinimas geriausiai atspindi jos reikšmę.

Nevalgykite tiek, kad...
...po valgio tektų pernelyg ilgai sėdėti ar gulėti, nes toks persivalgymas trumpina gyvenimą. Pakilkite nuo stalo tada, kol dar nepasisotinote. Niekada gausiai nevalgykite prieš miegą. Valgykite mažiau, bet dažniau. Jei mažiau valgysite, maistu neperkrausite virškinamojo trakto ir kitų svarbių vidaus organų. Iš pradžių valgykite karštą, vėliau šiltą ir galiausiai – šaltą maistą. Jei nėra šalto maisto, suvalgę šilto maisto, išgerkite šiek tiek šalto vandens. Prieš valgį visada lengvai įkvėpkite ir „nurykite“ daug oro. Pavasarį valgykite daugiau aštraus, vasarą – daugiau rūgštaus, rudenį – daugiau kartaus, žiemą – mažiau sūraus maisto. Atminkite, kad suvalgyti mažiau maisto yra žymiai geriau nei persivalgyti. Jei persivalgėte, negerkite daug skysčių. Virškinamojo trakto darbas dažnai sutrinka, kai ilgesnį laiką būnate nevalgę, o vėliau prisikemšate. Rytų šalių žiniuoniai prieš valgį nepataria valgyti šviežių daržovių, nes, jų manymu, daržovės perkaitina diafragmą.

Apie badavimą
Daugelis žmonių mano, kad badaujant pirmiausia kūne „sudega“ riebalai. Tačiau iš tikrųjų žmogaus organizme badaujant pirmiausia eikvojami ypač svarbūs baltymai. Todėl badaujantis organizmas, nenorėdamas prarasti savo gyvybinės energijos, iš suvalgyto maisto ima kaupti maisto atsargas. Pasak specialistų, badaujant vyksta ne organizmo valymas, o medžiagų apykaitos režimo pasikeitimas.

Dietologai mitybos režimą vadina valgymų skaičių per parą ir maisto paskirstymą atskirais valgymais. Mitybos režimą reguliuoja alkis. Alkio jausmas išnyksta po 10-15 minučių nuo valgymo pradžios, kai pirmoji maisto porcija suvirškinama ir įsisavinama. Apetitą slopina dažnas valgymas nedidelėmis porcijomis.

Kaip maitintis?
Svarbiausias racionalaus maitinimosi principas – valgyti dažniau, bet nedaug. Geriausia valgyti kas 4-5 valandas, t. y. 4 kartus per parą, tada virškinimo sistema nuolat dirba. Svarbu valgyti visuomet tuo pačiu laiku, tada išsiskiria daugiau skrandžio sulčių, turinčių daug fermentų. Virškinimo sistema pailsi naktį, miegant. Ji turi ilsėtis ne mažiau, kaip 8-10 val. per parą, todėl vakarieniauti reikėtų ne vėliau, kaip 2-3 valandas prieš miegą. Maisto produktus, kurie turi daug gyvulinių baltymų ir riebalų, reikia vartoti dieną ar rytą, nes jie skatina medžiagų apykaitą, dirgina nervų sistemą, apsunkina miegą. Vakare geriau vartoti pieną, kefyrą, varškę, daržovių salotas, vaisius. Paros maisto raciono energetinės vertės dalis kiekvienam valgymui priklauso nuo darbo veiklos pobūdžio, fizinio krūvio ir amžiaus.

Kad būtume sveiki, turime ne tik laikytis mitybos taisyklių, bet ir režimo. Mitybos režimas – valgymas tam tikru laiku. Labai svarbu valgyti kasdien tuo pačiu metu, nes, atėjus laikui valgyti, gausiau išsiskiria virškinimo sultys, atsiranda apetitas, o pavalgius – maistas geriau suvirškinamas. Sveikam suaugusiam žmogui rekomenduojama valgyti 3-4 kartus per dieną: pusryčius, priešpiečius arba pavakarius, pietus ir vakarienę. Kiekvieno valgymo metu gaunamas energijos kiekis taip pat turi skirtis. Racionaliausias toks režimas, kai per pusryčius ir pietus žmogus gauna daugiau nei du trečdalius paros raciono, o vakarienei – mažiau nei trečdalį. Nereguliariai valgantys (kartą ar du kartus per parą) žmonės dažniau suserga virškinimo trakto ligomis.

Parengė Raminta Skripkaitė
Šaltinis: http://www.naturalnews.com
Nuotraukos: www.flickr.com; www.savourlife.ca
Meniu.lt informacija

Paskelbk savo straipsnį

Rašyti komentarą

Pasiūlyk restoraną