Maisto rekomendacijos - „protingiems“ mitybos įpročiams formuoti (II dalis)

Maisto rekomendacijos - „protingiems“ mitybos įpročiams formuoti (II dalis)

SVEIKESNIAM PASIRINKIMUI

Naudokite/vartokite mažiau mėsos. Gyvulių ganyklose išsiskiria dideli kiekiai metano dujų (atrajojančių gyvūnų raugėjimas ir išmatos) , kurios 20 kartų stipriau įtakoja klimato kaitą nei CO2. Vien viena karvė per metus išskiria apie 200 kubinių metrų metano, o visa gyvulių pramonė „atsakinga“ už 18% visos žemės metano ir CO2 dujų emisijas. Be to - pramoninių būdu auginamų gyvūnų mėsos kokybė ir vertė menka.
  Pakeiskite gyvulinės kilmės riebalus augaliniais : šalto spaudimo aliejais. Augaliniuose riebaluose daugiau nesočiųjų riebalų, nėra cholesterolio.
Rinkitės ir dažniau vartokite termiškai neapdorotą maistą. Jame išsaugoma daugiau vertingųjų maistinių medžiagų. Termiškai apdorojant prarandama 50% vitamino C, iki 70% B grupės vitaminų, 25% Kalcio, Magnio ir kitų vertingų mineralų.
Rinkitės daugiau daržovių . Labiausiai skrandžio sulčių išsiskyrimą žadina daržovės, vaisiai, daržovių sultinys. Riebalai sulčių išsiskyrimą sulaiko, o riebi mėsa dar ir ilgai būna skrandyje, taip apkraudama jį darbu.
Pirkite/valgykite sezonines daržoves ar vaisius, kurių atsargas, nepatingėjus, nesunkiai galima paruošti žiemai ir ankstyvam pavasariui.
Nevartokite gazuotų saldintų gėrimų ir nepratinkite prie jų savo vaikų . Specialistų teigimu, gaiviųjų gėrimų su saldikliais vartojimas yra glaudžiai susijęs su vaikų hiperaktyvumu, nutukimu, diabetu, vėžiniais susirgimais. Saldikliai sacharinas, ciklamatas ir aspartamas taip pat turėtų būti vengtini, nes yra laikomi kancerogenais.
Nesirinkite nenatūralių spalvų maisto ir ryškiaspalvių ledinukų – dažniausiai jie dažomi sintetiniais (dirbtiniais dažikliais).
Atsisakykite kramtomųjų gumų : gaivų burnos kvapą palaikys: fermentinis sūris, Gvazdikėliai, muskatas, kmynai, petražolės, pankolis, kardamonas, rozmarinas, mėta, citrusiniai vaisiai - sukramtyti po maisto.

SAVIMI PASIRŪPINKITE PATYS

Gaminkite patys: patiekalus, gėrimus, maisto priedus, kuriems gaminant pramoniniu būdu naudojama daugiausiai sintetinių medžiagų/priedų: kečupą, majonezą, garstyčias, sultis, prieskonių mišinius, konservus. Gamindami patys valgysite sveikesnį, šviežesnį maistą, tai pat sutaupysite pinigų.
Auginkite patys : prieskonius, salotas, čili (labai pasistengus ir pomidorus su agurkais) namuose ant palangių, terasose, balkonuose - kaip dekoratyvinius-funkcinius augalus.
Uogaukite – grybaukite: sudžiovintos ar užšaldytos miško gėrybės žiemą/pavasarį ne tik sutaupys pinigų, bet ir išsaugos visas vertingas medžiagas/spalvą/kvapą/skonį.
Rudens gėrybes paruoškite žiemai. „šviežius“ olandiškus pomidorus atstoja džiovinti, dauguma šakninių daržovių gali būti sandėliuojamos, o beveik visos šaldomos.
Pašalinkite nitratus iš maisto produktų. Nitratų kiekį daržovėse, vaisiuose įmanoma sumažinti juos: nulupant, mirkant, verdant.
Pažinkite aplinkui augančius augalus dauguma iš jų valgomi ir naudingi sveikatai: šermukšniai, šaltalankiai, pienės, dilgėlės, garšvos...
Valgykite maistą su gera nuotaika ir šypsena , mėgaukitės kiekvienu kąsniu ... Rusų fiziologas I. Pavlovas jau seniai įrodė, jog noriai ir skaniai suvalgytas maistas garantuoja gerą virškinamųjų sulčių išsiskyrimą.
Sukramtykite maistą 30 kartų – jis bus lengviau suvirškinamas ir geriau įsisavinamas.

VIRTUVĖJE

Virtuvėje naudokite draugiškas gamtai priemones : Biodegraduojantys indų plovikliai, valikliai, daugkartiniai rankšluosčiai ir kt.
Vienkartiniams indams – ne . Moliniai, metaliniai, stikliniai, fajansiniai, porcelianiniai – kokie tik patinka, bet tik ne vienkartiniai plastikiniai. Plastikas vienareikšmiškai pralošia natūraliai keramikai natūralioms ir ilgaamžėms meždiagoms... Jeigu lieka plastikinių pakuočių nuo ledų, saldumynų ar pan., reiktų jas panaudoti buityje – saugoti smulkmenas, birius produktus ir kt. Jei jau tenka rinktis vienkartinius indus – rinkitės popierinius puodelius ir lėkšteles, bei medinius vienkartinius įrankius.   Taupykite elektros energiją gamindami: brinkinkite, virkite uždaruose puoduose, valykite šaldytuvą, sumažinkite jo šaltį, protingai naudokite orkaitę. Racionaliai naudodami buities prietaisus galite sutaupyti iki 30% virtuvėje naudojamos elektros energijos.

SVARBIAUSIA

Dalinkitės pertekliniu maistu/produktais - pvz. su „Maisto banku“ ar senyvo amžiaus kaimyne.
Paverskite valgymą ritualu neskubėkite, valgydami galvokite apie maistą, gamindami jį pakraukite teigiama energija, prieš valgydami pauostykite...

Maisto rekomendacijos I dalis >>

MENIU.LT informacija
Parengė: Ieva Malaiškaitė
Nuotrauka: inmagine.com
Daugiau informacijos: ekorekomendacijos.lt

2011 03 14

Paskelbk savo straipsnį

Rašyti komentarą

Pasiūlyk restoraną