Greitasis maistas: pigu, greita ir pažįstama

Greitasis maistas: pigu, greita ir pažįstama

Daugelis iš mūsų bent kartais apsilanko greitojo maisto restoranuose – ypač tai aktualu po švenčių maratono ar kokio vakarėlio, kuomet tingisi gaminti, o tiesiog norisi ką nors greitai suvartoti. Nors ir nelabai sveikas, greitasis maistas daugeliui žmonių atrodo geras pasirinkimas, nes jo gali gauti greitai ir lengvai, be to, dažnai šis maistas yra pigesnis, nei valgant įprastame restorane.

Šiandien visi žino tokius populiarius greitojo maisto restoranų tinklus, kaip „McDonald‘s“, „KFC“ ar „Starbucks“, o greitasis maistas yra visiškai neatskiriama kai kurių šalių maisto kultūros dalis. Pavyzdžiui, JAV bent kartą per savaitę greitojo maisto restoranuose lankosi virš 40 proc. gyventojų.

Nors ir buvo sukurtas Amerikoje, šiandien greitasis maistas yra populiarus visame pasaulyje. Be plačiai žinomų restoranų tinklų, greitojo maisto konceptas apima ir įvairius maisto vagonėlius ir stendus, o dauguma pasaulio šalių gali pasiūlyti savitus greitojo maisto variantus.

Amerikietiškų greitojo maisto tinklų išpopuliarėjimas

Šiuolaikiniai greitojo maisto restoranų tinklai, kokius mes juos žinome dabar, pradėjo rastis palyginus neseniai – XX a. pradžioje. Pirmaisiais moderniais greitojo maisto restoranais yra laikomi Amerikoje 1921 m. atidaryti „A&W“ ir „White Castle“: pastarasis pardavinėjo mėsainius, kurie kainuodavo po 5 ct už vienetą. „White Castle“ taip pat buvo pirmasis, kuris standartizavo tiek savo siūlomus mėsainius, tiek pačių restoranų išvaizdą: kiekviename tinklo restorane galėjai gauti tokį patį maistą ir pavalgyti tokioje pačioje aplinkoje.

Po Antrojo pasaulinio karo Amerikoje vystantis ekonomikai, gerėjant pragyvenimo lygiui, ir ne tik vyrams, bet ir moterims pradedant vis daugiau dirbti, valgymas ne namuose pamažu pradėjo atrodyti nebe tokia didelė prabanga. Po truputį pradėjo atsirasti vis daugiau greitojo maitinimo įstaigų, įskaitant ir populiarųjį „McDonald‘s“: pirmasis šio tinklo restoranas 1948 m. atsidarė Kalifornijoje, o vėliau išplito po visą šalį.

Iki 1958 m. „McDonald’s“ jau buvo pardavęs 100 milijonų mėsainių visoje Amerikoje, ir visam laikui pakeitė amerikiečių maitinimosi įpročius. Bandydami pakartoti šio restorano sėkmę, dauguma naujų greitojo maisto tinklų taip pat pardavinėjo mėsainius, nors kai kurie ir stengėsi išsiskirti: pavyzdžiui, „Taco Bell“ pradėjo siūlyti amerikanizuotą meksikietišką maistą.

Greitojo maisto išpopuliarėjimui labai didelę įtaką turėjo ir automobilių masinė gamyba. Vis daugiau amerikiečių turint nuosavas mašinas, restoranų savininkai sugalvojo tuo pasinaudoti ir taip atsirado „drive-in“ langeliai, per kuriuos maisto gali užsisakyti net neišlipęs iš savo automobilio.

Greitasis maistas įvairiose šalyse

Nors amerikiečiai yra laikomi šiuolaikinio greitojo maisto išradėjais, šiandien tokio maisto restoranų galima rasti praktiškai kiekvienoje pasaulio šalyje. Tai yra vienas iš greitojo maisto privalumų: kartais keliaujant po tolimus kraštus nesinori ragauti neįprasto vietinio maisto – geriau suvalgyti jau pažįstamą mėsainį ar gabalą picos.

Be standartinių maisto pasirinkimų, įvairiose pasaulio vietose yra siūlomi ir saviti, šalies virtuvę ir maitinimosi įpročius atspindintys greitojo maisto variantai. Pavyzdžiui, Japonijoje vienas didžiausių greitojo maisto restoranų tinklų – „Mos burger“, kuris siūlo unikalius ryžių mėsainius: čia vietoje įprastos bandelės patiekiamas ryžių paplotėlis, o į vidų dedamos krevetės, kiauliena ir vištiena.

Visoje Kinijoje populiarus restoranų tinklas – „Mr. Lee“ makaronų (noodles) namai, kurie siūlo greitai paruošiamą azijietišką maistą: makaronų sriubą ir koldūnus, įdarytus mėsa ar jūros gėrybėmis. „Mr. Lee“ Kinijoje sėkmingai konkuruoja su amerikietiškais greitojo maisto restoranų tinklais, mat yra pigesnis ir siūlo kinams labiau įprastą, tradicinį maistą.

Brazilijoje taip pat yra keletas įdomių greitojo maisto restoranų, siūlančių iš pirmo žvilgsnio ne visai brazilišką maistą. Pavyzdžiui, „Koni store“ gamina kūgio formos sušius: Brazilijoje yra šimtai šio tinklo restoranų, kuriuose naktimis dažnai užkandžiauja iš vakarėlių grįžtantis jaunimas. Tuo tarpu „Mini Kalzone“ yra garsus mažytėmis perlenktomis picomis, kurios gali būti įvairiausių skonių.

Visoje Pietų Amerikoje taip pat yra populiarus čilietiškas dešrainių tinklas, pavadinimu „Doggis“. Dešrainiai šiame restorane gali būti gardinami įvairiausiais priedais, tačiau tinklas ypač garsėja savo guacamole primenančiu avokadų ir majonezo padažu.

Europietiškas greitasis maistas

Kalbant apie europietišką greitąjį maistą, turbūt labiausiai žinomas patiekalas yra iš Didžiosios Britanijos kilęs fish & chips – kepta žuvis su bulvytėmis. Tiesa, nėra kažkokio konkretaus restoranų tinklo, kuris gamintų šį patiekalą: fish & chips siūlo daugybė įvairių užkandinių Anglijoje.

Iš europietiškų greitojo maisto restoranų tinklų, įdomus yra „Spudulike“ Škotijoje: šis tinklas siūlo orkaitėje keptas bulves, kurios patiekiamos su įvairiausiais įdarais: kiaušiniu, sūriu ar daržovėmis. Panašus yra ir airiškas „Supermacs“: nors gamina ir mėsainius, tinklas labiausiai garsėja prancūziškomis keptomis bulvytėmis su skirtingais priedais: sūriu, kariu ar mėsingu taco padažu.

Vokietijoje populiarus „Nordsee“ siūlo jūros gėrybes ir žuvį ir yra vienas seniausių greitojo maisto restoranų tinklų apskritai pasaulyje. Dar 1896 m. Bremene buvo atidaryta maža žuvies parduotuvėlė, kuri taip išsiplėtė, kad pavirto į visą restoranų tinklą. „Nordsee“ garsėja tuno kepsniais, kepta lašiša ir sušiu.

Vienas įdomiausių ir turbūt inovatyviausių Europoje yra „Febo“ greitojo maisto tinklas. Olandijoje įkurtas „Febo“ net nėra restoranas, o tiesiog automatas, kur įmetus pinigų gali gauti norimo maisto. Tokie automatai populiarūs visoje šalyje ir siūlo įvairų maistą, įskaitant keptas bulvytes, vištieną, mėsainius ar sūrio kroketus.

***

Dauguma populiariausių greitojo maisto restoranų tinklų yra amerikietiški, tačiau pasaulyje galima rasti įvairiausių greitojo maisto variantų. Nors daug kas sutinka, kad greitasis maistas nėra labai sveikas, neatrodo, kad jis kada nors praras populiarumą: pirmiausia dėl to, kad toks maistas yra pigus, patogus ir greitas įsigyti. Bet turbūt daugumai žmonių labiausiai imponuoja tai, kad nuėjęs į mėgiamą greitojo maisto užkandinę rasi pažįstamą aplinką ir jau pamėgtus patiekalus – tai sukelia geras emocijas ir leidžia pasijusti kaip namuose.

Akvile Ben Haim @Meniu.lt

Paskelbk savo straipsnį

Rašyti komentarą

Pasiūlyk restoraną