Ar tikrai pusryčiai – svarbiausias dienos valgis?

Ar tikrai pusryčiai – svarbiausias dienos valgis?

Tikriausiai visi esame girdėję, kad pusryčiai - svarbiausias dienos valgymas, dietologai ir sportuojantiems, ir lieknėjantiems, ir sunkiai dirbantiems, ir, žinoma, vaikams, primygtinai rekomenduoja pavalgyti pusryčius. Ar iš tiesų ryte valgyti būtina ir kodėl pusryčiai mums tokie svarbūs?

Manoma, kad pusryčiai padeda pažadinti organizmą - visą naktį nevalgius, cukraus kiekis kraujyje būna mažas, medžiagų apykaita sulėtėja, taigi rytinė maisto medžiagų ir kalorijų dozė tarsi užkuria mūsų kūną ir įjungia darbinį visų sistemų režimą. Norint numesti svorio, patariama būtinai pavalgyti ryte - tyrimo metu, lyginant žmones, kurie nevalgė pusryčių ir tuos, kurie pusryčiaudavo, pastebėta, kad pastarieji suvartodavo mažiau kalorijų likusią dieną - sotūs pusryčiai užtikrina, kad energijos pakaks ilgam. Nepapusryčiavus kyla pavojus, kad iki pietų nuolat užkandžiausite ir prisirinksite nereikalingų kalorijų, be to, rytinis alkis blaško ir trukdo dirbti.

Be to, nustatyta, kad mūsų organizmas jautriausias insulinui – hormonui, pernešančiam gliukozę iš kraujo į įvairias kūno ląsteles, kad ji būtų panaudota ląstelių darbui  – šviesiuoju paros metu, taigi tuomet gautos kalorijos tuoj pat ir panaudojamos. Tuo tarpų naktį insulinas veikia mažiau ir kūnas linkęs kaupti kalorijas riebalų pavidalu.

Galų gale, jei rūpi numesti svorio, pusryčiaujant lengviau planuoti ir reguliuoti per dieną suvartojamų kalorijų kiekį - jei pusryčiai buvo gausūs, galėsite rinktis lengvesnius pietus ir vakarienę, arba daugiau pasportuoti vakarinės treniruotės metu, o jei persivalgysite vakare, laiko sudeginti perteklines kalorijas greičiausiai jau nebeturėsite…

Visi šie argumentai aktualūs lieknėjantiems, o jei svoris normalus? Pusryčiauti vis tiek verta, mat su maistu gauname ne tik kalorijų, bet mikroelementų ir vitaminų bei kitų medžiagų, suteikiančių mums energijos dienos darbams. Žinoma, ryte jus pažadins ir žvarbią dieną sušildys puodelis kavos, tačiau jos poveikis nebus ilgalaikis, o ir vitaminų su ja negausite. Kur kas geresnis pasirinkimas - sveiki ir subalansuoti pusryčiai, kuriuose netrūksta energiją teikiančių angliavandenių ir sotumą užtikrinsiančių baltymų ir skaidulų.

Žinoma, pasirinkimą pusryčiauti ar ne, lemia ir kiekvieno žmogaus darbo bei poilsio režimas, aplinka, gyvenamoji vieta, net kultūra. Dirbantieji vėlyvas pamainas, arba pelėdos, kurie vėlai nubunda, turbūt pusryčius praleis ir iškart eis pietauti. Be pusryčių gali apsieiti ir tie, kurie vėlai ir gausiai vakarieniauja - tuomet organizmui per naktį pakanka darbo virškinant, o ryte bejuntamas kalorijų badas. Tiesa, dietologai tokio režimo nerekomenduoja, nors kai kuriuose kraštuose jis susiklostęs kultūriškai ir atsižvelgiant į klimato sąlygas - kai dieną karšta, valgyti nesinori, todėl pagrindinis valgymas nukeliamas vėlesniam laikui - kai atvėsta, vakare. Būtent todėl lengvi pusryčiai būdingi Viduržemio jūros regiono šalims - paprastai rytais tesuvalgomas saldus kepinys su kava, ir akivaizdu, kad šiuo atveju tai lemia klimatas: palyginkite itališką espresso puodelį ir mažytį saldų raguolį su sočiais angliškais pusryčiais - pupelės, kiaušinienė, skrebučiai ir kepta šoninė! Mūsų orai artimesni angiškiems, todėl natūralu, kad mums, ypač žiemą, reikalingi sotūs pusryčiai - kalorijos padeda palaikyti kūno temperatūrą.

Kada ir kiek pusryčiauti, lemia ne tik aplinka, kultūra, darbo režimas bet ir treniruočių grafikas. Esama žmonių, kurių rytinis prioritetas treniruotė, o sportuoti pilnu skrandžiu nepatogu, tokie žmonės paprastai pusryčiauja vėliau, ar tiesiog anksčiau pietauja. Pastaruoju metu populiarėjanti protarpinio badavimo dieta (kai sveikatos ar svorio kontrolės sumetimais nevalgoma 12 -14 valandų) siūlo taip badauti naktį - po lengvos ankstyvos vakarienės nieko nebevalgyti iki pat kitos dienos pusryčių, bet galimas ir atvirkštinis variantas - jei gausiai pavakarieniavote, nevalgyti ryte ir palaukti, kol išalksite jau įdienojus.

Taigi, vienareikšmiškai teigti, kad pusryčiai yra svarbiausias ir būtiniausias dienos valgis, negalima, svarbu atsižvelgti į aplinkos veiksnius, pažinti savo kūną ir pasirinkti jums individualiai tinkamiausią režimą. Atminkite - kokie bebūtų pusryčiai - ankstyvi, vėlyvi, lengvi ar sotūs - jie pirmiausias turi būti sveiki ir subalansuoti. Ir, žinoma, skanūs!

Gabija Lebednykaitė @meniu.lt

Paskelbk savo straipsnį

Rašyti komentarą

Pasiūlyk restoraną