Alkoholio pramonė papirkinėja nuomonės tyrimo bendroves?

Alkoholio pramonė papirkinėja nuomonės tyrimo bendroves?

UAB „Baltijos tyrimai“ atliktos Lietuvos gyventojų apklausos duomenimis, 42% apklaustųjų žino, kad nuo 2012 m. sausio 1 d. Lietuvoje ketinama visiškai uždrausti alkoholio reklamą. Daugiau nei pusė Lietuvos gyventojų (52%) tokiam sprendimui nepritaria, rašoma pranešime spaudai.

„Pusė apklaustų gyventojų (50%) sutinka su pasiūlymu, kad alkoholio reklamai reikia taikyti tam tikrus apribojimus, bet visiško jos draudimo neturėtų būti. Kraštutinius sprendimus palaiko mažesnė dalis šalies gyventojų – visiško alkoholio reklamos uždraudimo norėtų ketvirtadalis (23%) apklaustųjų ir beveik penktadalis (18%) mano, kad tokiai reklamai nereikia taikyti jokių draudimų ar ribojimų. Net 72% suaugusių šalies gyventojų mano, jog uždraudus alkoholinių gėrimų reklamą, alkoholio vartojimas nesumažės. Jeigu patys vartotojai netiki tokiu alkoholio vartojimo problemos sprendimu, yra pagrindo suabejoti paties sprendimo efektyvumu“, -  teigia UAB „Baltijos tyrimai“ marketingo direktorius Romas Mačiūnas.

Pasak R. Mačiūno, rinkai vis labiau globalėjant, draudimų, kurių nepalaiko kitos valstybės, nauda tampa labai abejotina. Alkoholio reklama lietuviams transliuojama ne tik Lietuvos TV kanalais, tad užsienio šalių televiziją žiūrintys Lietuvos piliečiai ir toliau sėkmingai matys alkoholio reklamą. Net 60% Lietuvos gyventojų sutinka su teiginiu, kad  visiškai uždraudus alkoholinių gėrimų  reklamą Lietuvoje, ši reklama tik papildys užsienio šalyse registruotų žiniasklaidos kanalų, kuriuos galima matyti Lietuvoje, kišenes.

Tai, kad su alkoholiu susiję draudimai nėra efektyviausias būdas spręsti opią visuomenės problemą, rodo ir šios apklausos rezultatai: net 42% visų gyventojų žino, kur galėtų nusipirkti alkoholinių gėrimų išsinešimui po 22 valandos, nepaisant to, kad tai draudžia įstatymas. Kas ketvirtas (23%) vyresnis nei 18 metų Lietuvos gyventojas nurodė, kad yra pirkęs kontrabandinių (be banderolių) alkoholinių gėrimų.

Nacionalinę reprezentatyvią Lietuvos gyventojų apklausą 2011 m. rugsėjo 20-28 d. atliko UAB „Baltijos tyrimai“. Jos metu buvo apklausta 916 suaugusių Lietuvos gyventojų (18 -74 m.).

Apklausos prieštaringos


Tyrimų bendrovė RAIT š.m. balandžio 8 - 17 dienomis taip atliko apklausą. Apklausta 946 18 – 74 m. nuolatinių Lietuvos gyventojų, rašoma pranešime spaudai.

Apklausos metu Lietuvos gyventojų buvo klausiama „Ar Jūs pritariate, ar nepritariate visiškam alkoholio reklamos uždraudimui nuo 2012 metų?“. Beveik pusė (48,5 proc.) Lietuvos gyventojų pritaria visiškam alkoholio reklamos uždraudimui. 43,3 proc. nepritaria, 8,2 proc. šiuo klausimu neturi nuomonės.

Tyrimas parodė, kad reklamos draudimui daugiau pritaria moterys nei vyrai (atitinkamai 55,3 proc. ir 40,8 proc.).

Seime ir viešojoje erdvėje dominuoja alkoholio pramonės lobizmas?


„Alkoholio pramonė toliau darbuojasi pirkdama nuomonės tyrimo bendroves, kad parodytų, kaip kvaila ir beprasmiška yra uždrausti alkoholio reklamą... Nejaugi neaiškūs užsakovai ir tokių tyrimų objektyvumas?“ – savo facebook paskyroje klausia žymus visuomenininkas, sveiko gyvenimo būdo propaguotojas ir kovotojas už alkoholio reklamos draudimą Juozas Dapšauskas.

Šiuo metu itin karštai diskutuojama ar likviduoti alkoholio reklamą nuo 2012 metų ar ne? Anot J.Dapšausko, atsakymas labai paprastas: jei nacionaliniu lygmeniu svarbiausias siekis yra padidinti visapusišką žmogaus degradaciją stimuliuojančių preparatų (alkoholio) gamintojų pelnus – tada tegyvuoja alkoholio reklama! O jeigu valstybiniu lygmeniu svarbiausias siekis yra sudaryti prielaidas geresnei gyvenimo kokybei, tuo atveju bet kokia nuodų propaganda yra nusikaltimas ir prieš žmogų, ir prieš valstybę.

J. Dapšausko viešame laiške Seimo nariams rašoma: "Paskutinį kartą, spalio 21 d., kai buvo Seime svarstomas alkoholio reklamos atšaukimo klausimas, Seimo narys Žilvinas Šilgalis viešai prisipažino, kad yra didelis spaudimas. Amžiaus sensacija būtų, jei alkoholio gamintojai neitų iš proto, stringant jiems nepalankaus įstatymo atšaukimo procesui. Viešai paskelbta, kad vien "Švyturys" praėjusiais metais išsimokėjo 100 milijonų dividendų. Pelnai milžiniški. Paprasta daryti biznį, kai nuo parduodamo produkto vartotojas tampa priklausomas, bobėjantis, degraduojantis, bevalis, asocialus, parazituojantis ir t.t... O reklama klykia "pagaminta su sąžine", "Rankų darbo šedevras", " Geriausia ką turime" ir kiti kliedesiai. Vien jau reklamos turinys prašosi teisėsaugos dėmesio. Negi Lietuvoje alkoholis yra "geriausia, ką turime"? Kiek žinau, už klaidinančią reklamą yra baudžiama. Gal būt... Tik tai negalioja degradaciją stimuliuojančių preparatų gamintojams...

Gamintojams gyvybiškai svarbu, kad nemažėtų vartotojų, o tam pasiekti strategiškai svarbu išlaikyti reklamą.

Todėl itin gerai apmokyti ir gerai apmokami alkoholio pramonės atstovai vos ne kasdien slampinėja po seimą ir ieško kvailų, bailių, parsidavėliškų Seimo narių ir jiems MELUOJA apie alkoholio reklamos naudą ekonomikai, žiniasklaidai, sveikatai, socialinei pažangai ir t.t.

Pasaulinės kvailumo nominacijos vertas teiginys neva "reklama nedaro įtakos vartojimui". Stebina, kad net dalis seimo narių kartoja šį alkoholio gamintojų paskleistą kvailą melą... Lieką tik klausimas, kodėl šie Seimo nariai guldo galvas už alkoholio gamintojus? Ar dėl kvailumo, ar dėl parsidavėliškumo?

Jau pradinių klasių vaikai supranta, jog niekada privatininkai nemėto dešimčių milijonų reklamai, jei tai negarantuoja grąžos su kaupu. O iš kur ta grąža? Iš naujai prasigeriančių Lietuvos žmonių, iš vis daugiau ir intensyviau girtuokliaujančio Lietuvos jaunimo. Alkoholio gamintojams nieko nereiškia numesti keliasdešimt milijonų vardan naujų vartotojų, kurie, kiek tai paragavę, vėliau nebegali sustoti iki pat gėdingo, parazituojančio savo gyvenimo galo. Alkoholikais negimstama - alkoholikais tampama. Tampama - kai nuosekliai, ištvermingai, atkakliai investuojama į asmeninę degradaciją.

Pasisakantieji už nuodų reklamą, kaip sugedusi plokštelė kartoja demagogų paskleistą melą, neva iš Lietuvos išsikraustys televizijos... Tegu kraustosi... bet jei jos norės vykdyti transliacijas Lietuvoje, joms vis vien galios Lietuvos įstatymai. Daug kartų viešai nuskambėjo teiginys, neva uždraudus reklamą pajamos atiteks užsienio transliuotojams, pvz. "1 baltyskyj kanal" . Deja jam taip pat galioja Lietuvos įstatymai. Kaip šiuo metu negalima reklama dieną - jos ir nėra "1 baltyskyj kanale" . Jei Lietuvoje būtų likviduota nuodų reklama - jos nebūtų ir "1 baltyskyj kanale". Tai viešai yra pareiškę ir šio kanalo atstovai. Jie juk nenori prarasti licencijas veikti Lietuvoje. Tai galioja ir visiems kitiems kanalams. Net ir tiems kurie "išsikraustys" iš Lietuvos uždraudus reklamą.

Lietuvos radijo ir televizijos komisijos atsakyme Nacionalinei sveikatos tarybai patvirtinama, kad Visuomenės informavimo (VI) įstatymo 4 straipsno 2 dalis nustato, kad užsienyje parengtas radijo ir (ar) TV programas ir (ar) atskiras programas leidžiama transliuoti ir retransliuoti LR, nepažeidžiant šio ir kitų įstatymų nuostatų.

Minėto straipsnio nuostatos nustato atvejus ir sąlygas, kurioms esant Komisija įgyja teisę laikinai sustabdyti transliuojamų ir retransliuojamų TV programų laisvą priėmimą bei nustato kreipimosi procedūras į transliuojančios šalies atsakingą instituciją dėl problemų, kylančių esant skirtingam teisiniam reguliavimui sprendimo.

VI įstatymo 48 straipsnio 1 dalies 16 punktas teigia, kad VI įstatymo nustatyta tvarka Komisija gali sustabdyti užsienio valstybių visuomenės informavimo audiovizualinėmis priemonėmis paslaugų teikėjų parengtų paslaugų teikimą LR teritorijoje.

Tai yra asmeninė autoriaus nuomonė, todėl už straipsnio turinį ir kalbą Meniu.lt portalas neatsako.
Nuotrauka: inmagine.com

Paskelbk savo straipsnį

Rašyti komentarą

Pasiūlyk restoraną