Gairė: maistas

Dėk ant visko
Pasak legendos Prancūzijos hercogo Rišeljė virtuvėje iš nusivylimo gimęs padažas, majonezas, šiandien vienas populiariausių pagardų ant lietuvių stalo. Prieš Velykas siūlome paeksperimentuoti. Šį kartą apie majonezo gamybą namuose. Skaityti daugiau »
Ateityje maistas bus personalizuotas
„Įsivaizduokite, atėjęs į kavinę iš padavėjo išgirstate, jog jums tiktų suvalgyti špinatų sriubos ir vištienos, o kava mėgautis nerekomenduojama“, - sakė KTU Maisto technologijos katedros profesorius Rimantas Venskutonis, pridurdamas, jog tai – visai realus dalykas, galintis nutikti mažiau nei po 50 metų. Skaityti daugiau »
Rupūs miltai – keiksmažodis ar naudingas produktas?
Rupūs miltai (dar vadinami rupiniais, visų grūdo dalių, pilno grūdo, viso grūdo) yra labai naudingas produktas ir ne tik dėl to, kad juose gausu lengvai pasisavinamų angliavandenių, bet ir dėl jų sudėtyje esančių naudingų maistinių skaidulų, vitaminų ir mineralinių medžiagų – šių medžiagų rupiuose miltuose yra žymiai daugiau nei baltuose miltuose. Skaityti daugiau »
Glitimo turintys maisto produktai. Ar turi būti išskirtinai paženklinti restoranuose?
Žmonės, sergantys celiakija, turi vengti (arba labai riboti) duonos, sausainių, makaronų ir visų kitų maisto produktų, kurių sudėtyje yra glitimo turinčių sudedamųjų dalių, t.y. kurių sudėtyje yra kviečių, rugių, miežių, avižų, speltos, kamuto ar jų sukryžmintų atmainų ar iš jų kilusių sudedamųjų dalių. Būtent šiems žmonėms skirta speciali informacija maisto produktų ženklinimo etiketėse apie glitimo (dažnai literatūroje vadinamo glutenu ar gliutenu)... Skaityti daugiau »
Lietuviai pamažu atranda šamo skonį
Neretai lietuvis pasiskundžia, kad sunku surasti tikrai šviežios, ekologiškai užaugintos ir kokybiškos žuvies mūsų šalyje. O ir bene kas antrą dieną galime išvysti po naują straipsnį spaudoje apie nekokybiškos žuvies pardavimo atvejus, mažėjančius pasaulinius žuvies išteklius ar tai, kaip sunku surasti šviežios žuvies. Tačiau dar pesimistiškesnį vaizdą atskleidžia statistika. Vienas lietuvis suvalgo vidutiniškai tik 8,4 kg žuvies per metus: 43 proc. lietuvių... Skaityti daugiau »
Šaldytų maisto produktų nauda
Maisto laikymas žemoje temperatūroje ir užšaldymas yra vienas seniausių maisto laikymo būdų. Tokį maisto laikymo metodą žmonės naudojo net tada, kai dar niekas nežinojo tokių technologinių priemonių, kaip šaldytuvas ar šaldiklis. Dar mūsų seneliai rinko ledą nuo užšalusių ežerų ir upių ir laikė jį giliai po žeme esančiuose rūsiuose. Kai maistas buvo saugomas tokiu būdu, ledas išlikdavo visą vasarą. Atvėsintas ir užšaldytas maistas nėra kažkas naujo. Mes... Skaityti daugiau »
Pasaulio sveikatos organizacija pataria valgyti mažiau trans-riebalų
Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) nurodo, kad daugėja mokslinių įrodymų, kad transriebalų, susidariusių iš dalies hidrinant aliejų, vartojimas neigiamai veikia daugelį širdies kraujagyslių rizikos faktorių ir didina koronarinės širdies ligos riziką. Skaityti daugiau »
Kaip teisingai pasirinkti ledus
Atšilus orams, padidėja valgomųjų ledų vartojimas. Vasarą jais prekiaujama ne tik prekybos centruose, bet ir kioskuose bei lauko prekyvietėse. Vis platesnį valgomųjų ledų pasirinkimą siūlo kavinės ir restoranai. Asortimentas platus, rinkoje gausėja valgomųjų ledų, pagamintų kaimyninėse valstybėse (estiškų, latviškų, lenkiškų ir kt.). Skaityti daugiau »
Jamie Oliveris: „Maistas turi teikti malonumą“
Paklaustas, negi garsiausias britų virtuvės šefas Jamies Oliveris (36) niekada gyvenime nėra persivalgęs, keturių vaikų tėvas plačiai nusišypsojęs atsakė: „Taip atsitinka per kiekvienas šventes, kuomet stalai lūžta nuo įvairiausių gardumynų.“ Skaityti daugiau »
Apie retesnes druskos rūšis
Nuo seno Lietuvoje pirkėjai dažniausiai renkasi iškastinę druską. Pastaruoju metu padidėjus druskos pasirinkimui parduotuvėse, išpopuliarėjus įvairiausių druskos rūšių reklamai interneto svetainėse, dažnas pirkėjas susidomi ir egzotiškesnėmis druskos rūšimis. Skaityti daugiau »
Kaip maitintis žiemos metu
Žiemą, kai gyvenimo ritmas sulėtėja ir daugiau laiko praleidžiama namuose, prie televizoriaus ekrano, dažnai labai greitai priauga papildomų kilogramų, kurie vasarą nutirpsta. Tai normalus procesas. Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro Sveikatos mokyklos visuomenės sveikatos specialistai pataria kaip galite to išvengti Skaityti daugiau »
Kaip gaminamos/kaip namuose pasigaminti gruzdintas bulvytes
Labiau pažįstamos, kaip „bulvytės fri“, gruzdintos bulvytės sutinkamos net aukščiausio lygio restoranuose. Vienintelis skirtumas tarp greito maisto užeigų, naudojančių šaldytas bulvytes ir aukšto lygio restoranų – gruzdintos bulvytės čia pat gaminamos pačių virėjų. Savybės tokios pat: minkštas vidus, apskrudusi traški plutelė tik skonis geresnis. Kaip gaminamos šaldytos gruzdintos bulvytės ir kaip tokias pasigaminti namuose. Skaityti daugiau »
Kaip pasirinkti kokybišką žuvį?
Visi žinome, jog šviežios žuvys yra pačios vertingiausios. Jos yra išlaikiusios visas maistines savybes ir iš jų galima pasigaminti įvairiausių patiekalų. O pirkdami kulinarinius žuvų gaminius, ypač užkandas, turime įdėmiai perskaityti informaciją ženklinimo etiketėje. Ką dar reikia žinoti, norint įsigyti kokybišką žuvies produktą? Skaityti daugiau »
Į ką taikosi maisto pramonė?
Statistikos duomenimis, kiekvienais metais reklamai išleidžiama 500 mlrd. dolerių (daugiau nei 60 metinių Lietuvos biudžeto lėšų). Remiantis jungtinių tautų tyrimu, užtektų 10% šios sumos, kad badas pasaulyje sumažėtų per pusę. Reklamos agentūros išleidžia milijonus dolerių vien tam, kad atsistoję prie produktų lentynos prekybos centre, išsirinktumėt būtent jų produktą. Ir jei Jums atrodo, kad renkatės Jūs – pagalvokite dar kartą. Skaityti daugiau »
Rauginti kopūstai – vitaminų bomba visai žiemai
Visiem bent kartą gyvenime yra tekę ragauti raugintų kopūstų, kurie vienu metu gali būti ir ingredientas ir patiekalas. Be abejo, daugiausia organizmui naudingu savybių turi švieži kopūstai, tačiau rauginti jie išsaugo visas vertingąsias medžiagas. Raugintus kopūstus galite išlaikyti visą žiemą, taip nuolat papildydami savo organizmą vitaminu C. O kad skonis būtų natūraliai rūgštus, o ne su actu maišytas, o patys kopūstai kvapnūs ir traškūs – prisiminkime... Skaityti daugiau »
Maistas, kaip komunikacijos priemonė, siekiant savo tikslų
Jei paveiksle galima nutapyti tūkstantį žodžių, skani virtuvė gali kalbėti dar tūkstančiu daugiau. Maistas kalba už save, ir jei mokėsite jį teisingai panaudoti – kartais ir už Jus. „Kulinarinė komunikacija“, taip, tokia egzistuoja. Kartais vietoje ir laiku pateiktas patiekalas – pasako daugiau už banalius žodžius, o verslo pietūs – daugiau nei oficialūs dokumentai. Skaityti daugiau »
Kaip sumažinti nitratų kiekį maiste?
Nors didelės nitratų dozės, gaunamos su maistu ar geriamuoju vandeniu, gali būti toksiškos organizmui, dažnai nežinome kur kaupiasi didžiausi jų kiekiai. Kodėl net ekologiškų produktų ženkliukas neapsaugo produktų nuo nitratų ir kaip sumažinti žalingą jų poveikį. Skaityti daugiau »
Ką geriausia dėti į pusryčių lėkštę?
Apklausos duomenimis, dažniausiai pusryčiams lietuviai renkasi sumuštinius ir sausus pusryčius. Dietologė Eglė Kliukaitė apie sveikus pasirinkimus pusryčiams. Skaityti daugiau »
Žuvies ruošimas: kaip palengvinti nemaloniuosius momentus
Vasarą daugelis mėgstančių gaminti maistą lauke gardžiuojasi šviežia žuvimi: ant grotelių kepta menke, jūrų ešeriais ar gardžiu karšiu. O kas gi atsilaikytų prieš kvapnią žuvienę? Žinoma, žuvies paruošimas gaminimui nėra pats maloniausias procesas pasaulyje, tačiau keli paprasti patarimai ir ši užduotis palengvės. Skaityti daugiau »
Akcijinė prekė - pavojus sveikatai?
Prekybos centrai sprendžia patys kaip parduoti produktą, kurio tinkamumo vartoti terminas baigiasi. Kad nereikėtų išmesti maisto produktų, jie mažina kainą ir, be abejo, pažymi „akcijos“ ženkleliu, kad atkreiptų pirkėjų dėmesį. Visada svarbu atkreipti dėmėsį į maisto produkto ženklinimo etiketę. Skaityti daugiau »
Ar po kelių dešimtmečių alksime?
Sparčiai kylančios kainos jau dabar kelią galvos skausmą daugumai šalių, ypač trečiojo pasaulio valstybėms. Žmonių skaičius sparčiausiai didėja ekonomiškai silpnose šalyse, kurios yra ypač jautrios maisto produktų kainų pokyčiams. Jungtinės Karalystės mokslininkas Johnas Beddingtonas teigia, kad pigaus maisto era baigėsi. Skaityti daugiau »
Šis tas apie agurkus
Agurkai - viena labiausiai paplitusių daržovių. Juose yra 96-97 proc. vandens, kuris labai vertingas, nes jį puikiai pasisavina žmogaus organizmas - išvalo ir pašalina šlakus bei toksines medžiagas. Skaityti daugiau »
Ką svarbu žinoti renkant grybus?
Lietuviškoje tradicinėje virtuvėje yra gausybė patiekalų, į kurių sudėtį įeina grybai. Valgomieji grybai yra vertingas ir skanus maisto produktas. Pagal cheminę sudėtį ir baltymų kiekį jie artimi mėsai. Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro sveikatos edukologė Vida Dubinskienė pataria kaip išvengti apsinuodijimų grybais ir kaip suteikti pirmąją pagalbą apsinuodijus. Skaityti daugiau »
Kaip apgauti alkį
Pripažinkim, būna dienų kaip tyčia, kuomet sunku pasitraukti nuo šaldytuvo. Sukame ir sukame ratus, o pilvas kaip gurgia, taip gurgia. Pasirodo viso to galime išvengti pasinaudoję greitais alkį užmušančiais patarimais. Skaityti daugiau »
Žiupsnelis eksperimentų
Lietuvoje jau šeštus metus iš eilės vyksta grilio čempionatai. Čia susirenka geriausi grilio meistrai ir kepsnių ant gyvos ugnies entuziastai Lietuvoje. Paklauskite jų – ko reikia geram griliui ir, nesvarbu, kas tuo metu bus kepama: žuvis, mėsa, daržovės ar desertas, išgirsite: svarbiausia geri produktai ir tinkamai parinkti marinatas bei prieskoniai... Skaityti daugiau »