Naujienos

Pasaulinės veganų dienos proga - mitai ir realybė
Nedaug kas žino, tačiau lapkričio 1 d. - pasaulinė veganų diena. Šiandien žino gal ir nedaugelis, bet sekant kulinarines tendencijas - akivaizdu, kad kiekvienais metais veganišką mitybą propaguojančių, ar bent palaikančių, skaičius auga ženkliai. Jūsų dėmesiui - jaunoji verslininkė, pirmųjų pasaulyje veganiškų sūrelių kūrėja, 2 metus sėkmingai praktikuojanti veganizmą, Gabrielė Nečejauskaitė laužo populiariausius mitus susijusius su augaline mityba.

1.    Mitas : Veganai negauna pakankamai baltymų.
Bene dažniausiai užduodamas klausimas pasirinkus augalinę mitybą būna susijęs su baltymų stygiumi, šia tema sklando daugybė straipsnių ir informacijos.Tiesa, ta, kad augaliniame maiste baltymų yra ir jie yra pilnavertiškai subalansuoti, tiesą pasakius suaugę žmonės neįdėdami pastangų valgyti baltymingą maistą vis vien gerokai viršija paros normą, kuri yra daug mažesnė nei daugelis įsivaizduoja. Niekas nesiginčija, kad lęšiuose, avinžirniuose, pupelėse gausu baltymų, bet tapus veganu šis argumentas tampa per silpnu, kodėl?

2.    Mitas: Veganai valgo vien daržoves ir jų maistas beskonis arba bjauraus skonio.

Neaišku kodėl, bet visuomenėje vis dar galioja nežinia kieno sugalvotas toks veganiškos mitybos įvaizdis, kuris ne tik klaidina, bet ir atbaido daugelį pasidomėti plačiau šiuo mitybos būdu. Visi nuo vaikystės girdime savo mamas kartojant „valgyk daržoves – sveika, valgyk vaisius – sveika“. Bet staiga, jei pagrindiniu maistu tampa šie produktai tokia mityba ima atrodyti keista. Šiais laikais galima gauti ar pasigaminti praktiškai bet kokio gyvūninės kilmės produkto alternatyvą iš augalinių kultūrų, kurių skonis dažnai geba apgauti mūsų skonio receptorius. Iš pradžių tai gali pareikalauti pastangų, tačiau praktiškai visą savo įprastą meniu galite pakoreguoti taip, kad valgysite skoniu tapačius patiekalus, tačiau jie bus veganiški.

3.    Mitas: Nėra jokių įrodymų, kad tokia mityba yra sveikesnė, nei įprasta.

Nejaugi? Augalinė mityba, kurios pagrindą sudaro vaisiai, daržovės, grūdinės kultūros ir mažai riebalų turintys patiekalai ne tik, kad yra sveikesni, bet ir ne kartą mokslininkų įrodyta, jog toks mitybos būdas ne tik padeda gyventi sveikiau, bet ir pasveikti nuo tam tikrų ligų, kaip kad širdies ir kraujagyslių ligų, diabeto, vėžinių susirgimų, nutukimo.

4.    Mitas: Tapęs veganu nusilpsi ir susirgsi.
Yra tūkstančiai profesionalių sportininkų, čempionų ir pasaulinio garso lyderių, kurie pasirinkę tokią mitybą, ne tik yra stiprūs ir sveiki, bet ir stebina pasaulį geriausiais pasiekimais. Rich Roll yra tik vienas iš pavyzdžių, kokių rezultatų galima pasiekti pasirinkus tokį gyvenimo būdą.

5.    Mitas: Tik turtingi žmonės gali sau leisti būti veganu.
Tiesa ta, jog jei ketinate visus dabar vartojamus gyvūninės kilmės produktus staiga nuspręsite pakeisti augalinėmis alternatyvomis, tikrai imsite prunkšti ir skųstis, jog būti veganu brangu. Tačiau, pagrindinis augalinis maistas yra kelis kartus pigesnis, nei gyvūninės kilmės produktai. Kruopos, bulvės, sezoninės daržovės ir vaisiai, ankštinės daržovės yra vieni pigiausių ir sveikiausių produktų parduotuvių lentynose, o apsiperkant vietiniuose turgeliuose galima dar labiau sutaupyti ir gauti geresnės kokybės produktus.

6.    Mitas: Žmonės reikia gerti pieną.
Vienas absurdiškiausių, tačiau labiausiai paplitęs mitas, kuriuo mes visi esame taip įtikėję, kad atrodo tiesa negali būti kitokia. Tačiau ji kitokia. Žmogaus organizmui poreikis gerti karvės pieną yra toks pat didelis, kaip kad gerti katės ar žirafos pieną. Plačiai paskleista dezinformacija apie kalcio ir pieno sąryšį žmogaus organizme. Tiesa, piene gausu kalcio, deja jo cheminė formulė mūsų organizmui neiššifruojama ir tam, kad sukeltą organizmo parūgštėjimą subalansuotų, mūsų organizmas yra priverstas kauluose jau esantį kalcį panaudoti organizmo rūgštingumui sumažinti, to pasekoje senatvėje gresia osteoporozė – kaulų išretėjimas, kuris kaulus paverčia trapius ir lengvai lūžtančius. Joks suaugęs žinduolis išskyrus žmogų negeria pieno, tuo labiau kitos rūšies žinduolio. Piene gausu augimą skatinančių hormonų skirtų kūdikio sklandžiam vystymuisi, suaugusiam žmogui nėra poreikio augti, tad ir pienas jam nereikalingas.

7.    Mitas: Veganiška mityba yra ekstremali
Kas ekstremaliau būti pjaustomam ir siuvamam ant operacinio stalo nesulaukus pensijos, ar valgyti savo kieme užsiaugintas daržoves, vaisius bei uogas? Ar tikrai taip ekstremalu yra valgyti gamtos dovanojamą maistą ir kulinarinius šedevrus gaminti iš jų? Tapus veganu nereikia manyti, kad maisto gaminimas staiga taps nuobodus, kaip tik atvirškčiai laukia nauji atradimai ir skonių potyriai, bet tam reikia pasiryžti. Vien tai, jog imsite mažinti gyvūninės kilmės produktų kiekį savo racione, padarysite paslaugą ne tik savo organizmui, bet ir prisidėsite prie planetos taršos mažinimo.

Keletas nuorodų, kuriose galite rasti įkvėpimo išbandyti augalinius patiekalus pasigaminti savo virtuvėje.
https://www.nevistienoskepsnelis.com/
http://www.kavalgoveganai.lt/search/label/receptai

Parengė:
Gabrielė Nečejauskaitė

Grįžti atgal

Parašykite komentarą:

Vardas*: El. paštas:
Komentaras*:
Skaityti komentarus (1) Taisyklės ir atsakomybė

Daugiau straipsnių šia tema:

Ruduo idealus laikas į savo receptų sąsiuvinius įtraukti įdomius fermentavimo, arba paprasčiau tariant, raugintų produktų receptus. Dėl fermentavimo šiuo metu pamišęs visas pasaulis net restoranų šefai didžiuodamiesi pristato fementuotus produktus savo meniu.... Skaityti daugiau
Žiniasklaidoje pateikta daug prieštaringos informacijos. Kai kuriuose straipsniuose teigiama, kad maistas, paruoštas folijoje, pavojingas sveikatai. Ar tokia informacija pagrįsta? Skaityti daugiau
Pirkėjai turi žinoti, kad sveikatai palankiausi maisto produktai dažniausiai yra be ženklinimo etikečių arba vienkomponenčiai produktai t.y. susidedantys tik iš vienos sudedamosios dalies, sako maisto technologė, sveikatai palankios mitybos ir gyvenimo būdo... Skaityti daugiau
Kai kiekvienas savaitgalis Lietuvos sodybose ir paplūdimiuose prasismelkia griliaus kvapais, žodis „veganas” ir visi šios šaknies variantai skamba absurdiškai. „Tos karštos merginos ir šaltas alus” be šašlykų ir dešrelių netenka pusės malonumo. Tačiau... Skaityti daugiau
Visi žino, kad reikia valgyti reguliariai, kad pietūs yra pagrindinis valgymas, o vakarienė, tai pusė pietų porcijos. Žinoti yra viena, o kaip tai įgyvendinti visai kas kita. Mitybos specialistė Raminta Bogušienė atsako, kodėl blogus valgymo įpročius turėtume... Skaityti daugiau
Daugelis šeimininkių ruošdamos žuvį ją ruošia panašiai kaip mėsos patiekalus. Dažnai pasitaiko, kad termiškai apdoroja, pavyzdžiui kepant orkaitėje, ilgiau nei valandą laiko. Kas gi lieka iš tiek laiko apdorotos žuvies? Koks žuvies apdorojimo būdas yra... Skaityti daugiau
Turbūt nėra žmogaus, kuris neįvertintų picos kaip greito maisto ir jos tikrai nepriskirtų prie sveikos mitybos. Tačiau „Jurgis ir drakonas“ pica ypatinga, apie ją ne tik kalbama, bet ir rašoma. Gaminama pagal senuosius italų receptus, malkomis kūrenamoje... Skaityti daugiau
Per tris tūkstančius metų šviežiai spaustas ir nefiltruotas alyvuogių aliejus buvo ir tebėra esminė graikų dietos ir virtuvės dalis, užtikrinanti skanią ir sveiką mitybą bei natūralią kosmetiką. Šiandien, po penkių metų patirties degustuojant ir atrandant... Skaityti daugiau
Kokius prieskonius naudojate dažniausiai? Koks prieskonis yra kone visuose patiekalų, o paskutiniu metu vis dažniau ir desertų receptuose? Koks prieskonis stovi ant visų restoranų stalų? Vienareikšmiškai – prieskonių karaliumi ne be priežasties pramintas,... Skaityti daugiau
Pastaraisias metais gero skonio ženklu tapo maitintis sveikai ir atsakingai. Vis daugiau žmonių domisi gyvulinės kilmės produktų poveikiu žmogaus organizmui. Daugybe mokslinių tyrimų įrodyta, jog tas poveikis nėra toks malonus, kaip minėtų produktų skoniai. Bet... Skaityti daugiau
Aliejus – vienas iš tų maisto produktų, kuriuos savo virtuvėje naudojame kasdien. Nors jis dažnai kaltinamas dideliu riebalų kiekiu ir tuščiomis kalorijomis, aliejus gali turėti nemažai naudingų medžiagų. Tradiciškai perkamiausi saulėgrąžų arba rapsų... Skaityti daugiau
Vasarą, ypač kepinant karščiams, itin griežtai būtina laikytis higienos, maisto gaminimo, produktų laikymo reikalavimų. Svarbu saugotis, kad ant rankų, produktų ir paviršių nepatektų patogeninių mikroorganizmų, kurie gali sukelti sveikatos sutrikimus. Skaitykite... Skaityti daugiau
Pasak legendos Prancūzijos hercogo Rišeljė virtuvėje iš nusivylimo gimęs padažas, majonezas, šiandien vienas populiariausių pagardų ant lietuvių stalo. Prieš Velykas siūlome paeksperimentuoti. Šį kartą apie majonezo gamybą namuose. Skaityti daugiau
Visame pasaulyje jau kone savaime suprantamas, o ir Lietuvoje, tarp maisto kokybe ir virtuvės lygiu lyderiaujančių restoranų, sparčiai populiarėja atsakingas maisto žaliavų pasirinkimas - kuomet produktams ir jų kokybei keliami griežti ir aukšti reikalavimai. Viena... Skaityti daugiau
Pastaraisiais metais kokybiško alyvuogių aliejaus paieškos tampa svarbios vis didesniam ratui, savo sveikata, grožiu ir, žinoma, skaniais virtuvės kūriniais besirūpinančių, žmonių. Variantai tokie įvairūs, kad kartais tampa sunku pasirinkti. O dar jei galvoje... Skaityti daugiau