Naujienos

Kaip teisingai paruošti žuvį?
Daugelis šeimininkių ruošdamos žuvį ją ruošia panašiai kaip mėsos patiekalus. Dažnai pasitaiko, kad termiškai apdoroja, pavyzdžiui kepant orkaitėje, ilgiau nei valandą laiko. Kas gi lieka iš tiek laiko apdorotos žuvies? Koks žuvies apdorojimo būdas yra sveikatai palankus?

Visi žino, kad žuvį valgyti yra sveika, o ypač riebią žuvį, pavyzdžiui, eršketą, stambią silkę, skumbrę ir pan., dėl jose esančių omega-3 polinesočiųjų riebalų rūgščių ir riebaluose tirpių vitaminų A, D, E. Polinesočiąsias riebalų rūgštis gauname tik su maistu ir nuo jų pakankamo santykio mūsų organizme priklauso, ar uždegiminiai procesai alins mūsų organizmą ir ar imuninė sistema funkcionuos gerai. Tačiau retas žino, kad kalbama tik apie tinkamai paruoštą žuvį.

Pirmiausia, reiktų pamiršti tokius žuvies apdorojimo būdus, kaip kepimą tešloje, gruzdinimą, skrudinimą, nes susidaro ne tik kancerogeninės medžiagos, bet naudojamas papildomas rafinuotas aliejus, kurio tuščios kalorijos nėra naudingos mūsų organizmui.

Tausojantis žuvies apdorojimas, kas tai?
„Rekomenduoju teikti pirmenybę šviežiai žuviai, o ne šaldytai ir iš jos gaminti sveikatai palankius patiekalus ne rečiau kaip kartą per savaitę. Išdorotą žuvį būtina nuplauti po tekančiu vandeniu, nusausinti popieriniu rankšluosčiu. Marinavimui naudoti džiovintas prieskonines žoleles, šviežius krapus ir petražoles, taip pat tinka pipirai. Būtinai apšlakstyti šviežiomis citrinos sultimis, ypatingai ruošiant riebias žuvis, nes tokiu būdu valgant išvengsite riebumo pojūčio ir nesutrikdysite virškinimo proceso. Druskos rekomenduojama naudoti mažiau nei 1 g 100 gramų žuvies. Rekomenduoju rinktis nerafinuotą jūros druską, kuri ne tik sustiprins žuvies skonį, bet praturtins ją mineralinėmis medžiagomis. Marinuoti patartina valandą laiko prieš apdorojant ar ilgiau”, - teigia sveikatai palankaus maisto technologė Raminta Bogušienė.
Pirmenybę teikime tausojantiems patiekalams, tai yra, šiltas maistas, pagamintas maistines savybes tausojančiu gamybos būdu: virtas vandenyje ar garuose, troškintas, pagamintas konvekcinėje krosnelėje. Tokio terminio apdorojimo metu nesusidaro kancerogeninės medžiagos. Norint atskleisti kuo daugiau natūralaus žuvies skonio, virti ir troškinti ne ilgiau negu būtina.
„Sveikiausias maisto ruošimo būdas – žuvies virimas garuose. Kuo trumpesnis virimas garuose – tuo geriau. Verdant garuose žuvis išlaiko sultingumą, struktūrą, skonį, kvapą ir spalvą, išlieka daugiau vitaminų. Žuvies virimas priklauso nuo žuvies dydžio. Jei verdama žuvis apie 500 g, tai užvirus vandeniui virti apie 25 min., jei sveria apie 800 g virti apie 35 min. Jei verdamas 250 g žuvies gabaliukas, tai virimo laikas apie 10 min. Mes ne tik konsultuojame šeimas, kokius maisto produktus rinktis kasdieninėje mityboje, bet mokome jų tinkamo patiekalų paruošimo ir valgymo kultūros“, – informuoja VšĮ „Sveikatai palankus” įkūrėja Raminta Bogušienė.

„Žuvį siūlyčiau marinuoti ir troškinti su daržovėmis. Taip pat puikus pasirinkimas – troškinti keptuvėje, įpylus šiek tiek vandens ir uždengus dangtį, tačiau kaip bebūtų, labiausiai rekomenduočiau ruošti garuose. Visada patariu naudoti šiek tiek prieskonių, virti vandenyje su žolelėmis arba garuose ant daržovių, kad visos maistinės medžiagos išsiskiriančios iš žuvies nutirptų į jas. Taip pat skanu ir sveikatai palanku, kai žuvis kepama krosnyje ar konvekciniame pečiuje, tokiu atveju ji turėtų būtu folijoje ar pavyzdžiui, uždarama stikliniame inde, paprieskoniuota ir troškinama su daržovėmis”, – sako sveikatai palankaus maisto virtuvės šefė Aida Matulevičiūtė.

Jei vis gi kepate
Jei pasirinkote vis tik žuvį kepti, rekomenduojama sutrumpinti terminio apdorojimo laiką ir, pagal galimybes, sumažinti temperatūrą tam, kad pagamintas produktas būtų kiek įmanoma mažiau apskrudęs. Nepatartina žuvies apvolioti tešloje ir kepti keptuvėje gausioje aliejaus, ne tik dėl to, kad patiekalas bus kaloringesnis, įsigėrus riebalams į maisto produktą, bet apskrudinus susidarys kenksmingos medžiagos mūsų organizmui.
Kepant žuvį orkaitėje rekomenduojama rinktis 165–180 °C temperatūrą. Tuomet žuvis išlieka minkšta ir sultinga. Kepimo laikas priklauso nuo žuvies dydžio ir svyruoja nuo 10 min iki 30 min. Žuvies kepimui orkaitėje puikiai tinka kepimo rankovė, folija ar kepimo popierius, taip pat stikliniai indai. Papildomai riebalų naudoti nereikia, nebent gaminama liesa žuvis, pavyzdžiui menkė ar lydeka, kurias prieš valgant galima apšlakstyti kokybišku nerafinuotu aliejumi (linų sėmenų, kanapių, alyvuogių) su kuriuo gautume polinesočiųjų riebalų rūgščių.

Įstaiga „Sveikatai palankus“ siekia praplėsti visuomenės požiūrį sveikatai palankios mitybos tematika ir suformuoti pagrindus sąmoningiems mitybos pokyčiams šeimose, formuojant augančios jaunosios kartos įpročius. Socialinio tinklo „Facebok“ bendruomenė „Sveikatai palankus“ plečiasi ir jungia žmones, kuriuos domina tikros žinios sveikos mitybos ir gyvensenos aspektais.



Grįžti atgal

Parašykite komentarą:

Vardas*: El. paštas:
Komentaras*:
Taisyklės ir atsakomybė

Daugiau straipsnių šia tema:

Nedaug kas žino, tačiau lapkričio 1 d. - pasaulinė veganų diena. Šiandien žino gal ir nedaugelis, bet sekant kulinarines tendencijas - akivaizdu, kad kiekvienais metais veganišką mitybą propaguojančių, ar bent palaikančių, skaičius auga ženkliai. Jūsų... Skaityti daugiau
Ruduo idealus laikas į savo receptų sąsiuvinius įtraukti įdomius fermentavimo, arba paprasčiau tariant, raugintų produktų receptus. Dėl fermentavimo šiuo metu pamišęs visas pasaulis net restoranų šefai didžiuodamiesi pristato fementuotus produktus savo meniu.... Skaityti daugiau
Žiniasklaidoje pateikta daug prieštaringos informacijos. Kai kuriuose straipsniuose teigiama, kad maistas, paruoštas folijoje, pavojingas sveikatai. Ar tokia informacija pagrįsta? Skaityti daugiau
Pirkėjai turi žinoti, kad sveikatai palankiausi maisto produktai dažniausiai yra be ženklinimo etikečių arba vienkomponenčiai produktai t.y. susidedantys tik iš vienos sudedamosios dalies, sako maisto technologė, sveikatai palankios mitybos ir gyvenimo būdo... Skaityti daugiau
Kai kiekvienas savaitgalis Lietuvos sodybose ir paplūdimiuose prasismelkia griliaus kvapais, žodis „veganas” ir visi šios šaknies variantai skamba absurdiškai. „Tos karštos merginos ir šaltas alus” be šašlykų ir dešrelių netenka pusės malonumo. Tačiau... Skaityti daugiau
Visi žino, kad reikia valgyti reguliariai, kad pietūs yra pagrindinis valgymas, o vakarienė, tai pusė pietų porcijos. Žinoti yra viena, o kaip tai įgyvendinti visai kas kita. Mitybos specialistė Raminta Bogušienė atsako, kodėl blogus valgymo įpročius turėtume... Skaityti daugiau
Turbūt nėra žmogaus, kuris neįvertintų picos kaip greito maisto ir jos tikrai nepriskirtų prie sveikos mitybos. Tačiau „Jurgis ir drakonas“ pica ypatinga, apie ją ne tik kalbama, bet ir rašoma. Gaminama pagal senuosius italų receptus, malkomis kūrenamoje... Skaityti daugiau
Per tris tūkstančius metų šviežiai spaustas ir nefiltruotas alyvuogių aliejus buvo ir tebėra esminė graikų dietos ir virtuvės dalis, užtikrinanti skanią ir sveiką mitybą bei natūralią kosmetiką. Šiandien, po penkių metų patirties degustuojant ir atrandant... Skaityti daugiau
Kokius prieskonius naudojate dažniausiai? Koks prieskonis yra kone visuose patiekalų, o paskutiniu metu vis dažniau ir desertų receptuose? Koks prieskonis stovi ant visų restoranų stalų? Vienareikšmiškai – prieskonių karaliumi ne be priežasties pramintas,... Skaityti daugiau
Pastaraisias metais gero skonio ženklu tapo maitintis sveikai ir atsakingai. Vis daugiau žmonių domisi gyvulinės kilmės produktų poveikiu žmogaus organizmui. Daugybe mokslinių tyrimų įrodyta, jog tas poveikis nėra toks malonus, kaip minėtų produktų skoniai. Bet... Skaityti daugiau
Aliejus – vienas iš tų maisto produktų, kuriuos savo virtuvėje naudojame kasdien. Nors jis dažnai kaltinamas dideliu riebalų kiekiu ir tuščiomis kalorijomis, aliejus gali turėti nemažai naudingų medžiagų. Tradiciškai perkamiausi saulėgrąžų arba rapsų... Skaityti daugiau
Vasarą, ypač kepinant karščiams, itin griežtai būtina laikytis higienos, maisto gaminimo, produktų laikymo reikalavimų. Svarbu saugotis, kad ant rankų, produktų ir paviršių nepatektų patogeninių mikroorganizmų, kurie gali sukelti sveikatos sutrikimus. Skaitykite... Skaityti daugiau
Pasak legendos Prancūzijos hercogo Rišeljė virtuvėje iš nusivylimo gimęs padažas, majonezas, šiandien vienas populiariausių pagardų ant lietuvių stalo. Prieš Velykas siūlome paeksperimentuoti. Šį kartą apie majonezo gamybą namuose. Skaityti daugiau
Visame pasaulyje jau kone savaime suprantamas, o ir Lietuvoje, tarp maisto kokybe ir virtuvės lygiu lyderiaujančių restoranų, sparčiai populiarėja atsakingas maisto žaliavų pasirinkimas - kuomet produktams ir jų kokybei keliami griežti ir aukšti reikalavimai. Viena... Skaityti daugiau
Pastaraisiais metais kokybiško alyvuogių aliejaus paieškos tampa svarbios vis didesniam ratui, savo sveikata, grožiu ir, žinoma, skaniais virtuvės kūriniais besirūpinančių, žmonių. Variantai tokie įvairūs, kad kartais tampa sunku pasirinkti. O dar jei galvoje... Skaityti daugiau