Naujienos

Atidarome naują restoraną – pradžiamokslis
Atidarant naują restoraną, visų pirma, reikėtų pradėti nuo koncepcijos. Užduokite sau paprastus, bet esminius klausimus: kokie mes būsime? Ką pasiūlysime klientui? Kas bus mūsų „arkliukas“? Kaip pateiksime patiekalą? Vizualizuokite busimo restorano erdves, interjerą. Ką reikia žinoti ir kam pasiruošti atidarant naują restoraną ar kavinę pataria viešojo maitinimo įstaigų konsultantas Vaidas Kavaliauskas.
Formalioji pusė ir jos kaina

Jei jau apsisprendėte atidaryti restoraną ar kavinę, turėsite pasirinkti, kokios rūšies įmonę ketinate steigti. Nuo to priklauso steigimo procedūros, kainos. Paprasčiausia ir pigiausia yra steigti individualią (personalinę) įmonę (IĮ), tačiau kurdami IĮ rizikuojate savo turtu. Kurdami uždarąją akcinę bendrovę, privalėsite turėti bent minimalų įstatinį kapitalą – 10000 Lt. Individualias įmones bei uždarąsias akcines bendroves registruoja vietos savivaldos registro tarnybos.

Įrengiant bet kokią viešojo maitinimo įstaigą, Jūs privalėsite nusipirkti kasos aparatą ir užregistruoti jį mokesčių inspekcijoje. Vidutinė aparato kaina – 1200 Lt. Jeigu orientuositės į protingesnius programinius įrengimus su visa apskaita, sandėlio likučiais, kalkuliacijomis, klientų srautais ir t. t. –  ribų kainoje nėra.

Restoranas privalo turėti mokesčių inspekcijoje registruotą kasos knygą, RVSVT arba GHP žurnalus (priklausomai nuo vidinio įmonės įsakymo) pastarasis GHP atsirado ne taip seniai ir yra supaprastintos formos. Taip pat kiekvieno patiekalo kalkuliacines korteles, metrologų patikrintus šaldytuvų termometrus. Ventiliacinės sistemos, garso tyrimus, darbo vietų apšvietimo tyrimus bei vietinio kavinės vandentiekio vandens biologinius tyrimus (skamba baisiai, bet viskas įgyvendinama).

Jeigu kuriatės visiškai naujose patalpose, priešgaisrinei tarnybai būtina priduoti priešgaisrinės signalizacijos planus/schemas.

Teisiniai reikalavimai

Teisiniai reikalavimai, palyginti su buvusiais prieš 15 metų, yra nesunkiai įgyvendinami. Visų pirma, restorano erdvės turi atitikti miesto veterinarijos tarnybos reikalavimus (reglamentus galite rasti www.vmvt.lt arba gauti visą informaciją telefonu 8 5 240 4361).

Kuomet gaunamas veterinarijos leidimas numatytose erdvėse kurti viešojo maitinimo įstaigą, su minėtu leidimu teks eiti į savivaldybę, užpildyti keliais anketas dėl alkoholio ir/ar tabako leidimų, jeigu Jūsų veikla su tuo susijusi. Jeigu šių leidimų nereikia, tuomet Jums reikės gauti tik iškabos – pavadinimo leidimus. Jie turi atitikti miesto įvaizdžio reglamentą. Tas pats liečia ir lauko kavinių terasas, kurios taip pat turi atitikti miesto įvaizdžio reikalavimus.

Alkoholio licenzija kainuoja 1300 Lt, tabako – 500 Lt. Svarbu – gyvenamuosiuose patalpose alkoholio licenzija išduodama tik iki 24-os valandos. Savivaldybės ekonomikos skyrius licenzijas privalo išduoti per 30 darbo dienų. Bet praktikoje viskas vyksta greičiau.  Jeigu visi Jūsų dokumentai atitinka reikalavimus ir išsamiai sukomplektuoti – gausite 2 savaičių laikotarpyje.  

Atidarydami restoraną, susidursite su Lietuvos autorių teisių gynimo agentūra „LATGA“ ir Lietuvos gretutinių teisių asociacija „AGATA“, kuriems privalėsite mokėti mokesčius, jei norėsite transliuoti muziką. Tiesa, yra ir kitokių sprendimų, kaip nelikti tyloje ir išvengti nemažų mokesčių. Restoranas gali nenaudoti kolektyvinio teisių administravimo organizacijų atstovaujamų kūrinių, o rinktis neregistruotų „LATGA“ ir „AGATA“ organizacijose autorių muziką, visiškai teisėtai išvengdamas mokesčių.

Didžiosios dalies rūpesčių, susijusių su teisiniais leidimais, ventiliacijos, priešgaisrinės sistemos ir kitais techniniais klausimais atidarant restoraną išvengsite, jei atidarinėsite jį prieš tai viešojo maitinimo paskirtimi veikusiose patalpose arba prekybos centre.

Svarbiausia atidarant restoraną

Mano manymu, yra 3 svarbūs faktoriai pradedant viešojo maitinimo ar paslaugų verslą. Tai vieta, vieta ir dar kartą vieta. Didelė dalis šio verslo sėkmės priklauso nuo strategiškai geros vietos, kurioje didžiausi potencialių lankytojų srautai. Kitas variantas, tai vietos, į kurias Jūsų tėvai jaunystėje eidavo suvalgyti „Kijevo“ kotleto ar pakeliui būtinai sustodavo paragauti koldūnų, o gal „įkalti“ firminės giros, o po to vesdavosi ir Jus.

Jei neturite ar negalite sau leisti tokios vietos – privalote būti kitokie, netradiciški, kad pas Jus važiuotų iš visų miesto galų, pavyzdžiui, dėl Jūsų nerealios žuvies ir ypatingo aptarnavimo.

Teko būti ne vienoje šalyje, kur dėl kažkokio patiekalo ar įmantraus pateikimo žmonės važiuoja didelius atstumus. Pavyzdžiui, Floridoje yra krabų restoranėlis, kuriame krabai patiekiami paprastame kibire su mediniu plaktuku (praskelti šarvą) ir valgomi ant „šviežių“ (tos dienos) laikraščių, arba restoranas Lugane, kurio kieme auga magnolija ir tiesiai nuo jos yra skabomi žiedai bei kepami įkaitintame aliejuje.

Klientų srautai, kaip ir bet kokia srovė, turi savo vagą. Daugeliui atrodo, kad senamiestyje ar centre yra geras biznis, bet tendencijos rodo, kad ir miegamųjų rajonų kavinės puikiai gyvena. Klausimas, ko Jūs norite? Jeigu neturite nuosavų patalpų centre ar senamiestyje, mokėsite didelę nuomą ir greičiausiai būsite brangesnis nei vidutinis restoranas. Kita vertus, atidarę maitinimo įstaigą miegamajame rajone orientuositės į vakarinius valgytojus bei alaus gėrėjus ir, ko gero, būsite pigesni. Abiem atvejais svarbu pajamos ir kaifas nuo įgyvendinto projekto. Jei pastebėjote, tiek senamiestyje, tiek centre, pagrindinėse miesto gatvėse yra ir klestinčių kavinių, ir mirštančių, nors jos viena šalia kitos. Manau, viskas priklauso nuo šeimininkų gudrybių, geros virtuvės, malonaus aptarnavimo ir nuo bendros erdvių „auros“.

Įsikūrę kažkurioje miesto vietoje, Jūs nežinosite klientų srautų ir pačioje pradžioje optimizuoti užsakymus bus sunku. Dažniausiai klientų srautai ir užsakymai iš tiekėjų nusistovi 6 mėn. laikotarpyje (be ypatingai intensyvios reklamos). Tokiu atveju, geriau turėti daugiau nei kažko pritrūkti. Smagu, jeigu turite papildomas sandėliavimo erdves, šaldytuvus, šaldiklius bei lėšų juos užpildyti – dabar Lietuvos tiekėjai yra pakankamai sukalbami dėl apmokėjimo atidėjimo, tai priklauso nuo Jūsų derybinių sugebėjimų.

Visiškai kitokios taisyklės atidarant restoraną prekybos centre, kur žmonių srautus Jums beveik tiksliai pasakys centro administracija, nes jie atlieka gana išsamius tyrimus.

Visi prekybos centrai (PC) vykdo centralizuotą marketingą ir įvairias reklamines akcijas, taip pritraukdami klientus visiems centro nuomininkams, aišku, ne už dyką. Pliusai – Jums garantuoti vartotojų srautai, stovėjimo aikštelės ir dažnai dalis investicijos į Jūsų būsimo restorano erdves, t. y. grindys, lubos, komunikacijos ir t. t. Daug kas verslo susitikimus ar šiaip papietavimus renkasi prekybos centruose, nes čia visada rasite kur nemokamai pasistatyti automobilį, o tai svarbu.

Minusai – Jūs nesavarankiški. Dažnai PC administracija nuomininkams diktuoja savo sąlygas, t. y. darbo laiką, marketingines išlaidas, prisitaikymą prie vietinių renginių (norite to ar ne) ir kitus reikalavimus. Atidarant restoraną mieste, Jūs patys sau šeimininkai, tik patarčiau ieškoti erdvių be nuolatos gyvenančių kaimynų, nes ankščiau ar vėliau atsiras nesutarimų.

Svarbiausia restorane

Be abejo – meniu. Nepradėsite viešojo maitinimo veiklos be apgalvoto meniu, nes nuo jo praktiškai priklauso viskas: virėjai, tiekėjai ir net interjero bei dizaino detalės. Meniu siūlyčiau ypatingai neišplėsti, geriau jį dažniau „atnaujinti“. Yra restoranų, kurie meniu keičia kas dieną, t. y. jie neprognozuojami kaip ir jų meniu – tai irgi „veža“. Be abejo, jau kūrimosi pradžioje turėtumėte pagalvoti ir apie pagrindinį virėją, kuris atitiktų Jūsų restorano koncepcinius reikalavimus ir tiesiogiai dalyvautų meniu kūrime (jeigu tai ne „frančizė“). Beje, dažnas patyręs virėjas gali Jums pasiūlyti ir visą eilę maisto produktų tiekėjų.

Nebūtina vaikytis madų, jei esi išskirtinis

Jeigu savo restoraną taikysite prie einamo meto bangos, būkite atsargūs, viena kita detalė ne taip valgiaraštyje (virtuvėje) ar interjere ir Jūs jau ne ant bangos, juolab, kad viskas gana sparčiai keičiasi, kol atsidarysite, bus jau kitos bangos. Kažkada ant bangos buvo picerijos, po to kinų virtuvė, dabar sushi ir vyninės. Taigi, labai sunku pasakyti, kur ir į ką orientuotis. Pasikliaukite savo fantazija, o jeigu jos nėra –  kopijuokite įdomius, sėkmingus užsienio modelius. Būkite saviti ir originalūs, nes visada imponuoja netradiciniai požiūriai.

P. S

Ieškokite geros, su teigiama „aura“ vietos, įsijunkite visą savo fantaziją, būkite kitokie, įdomesni ir kaifuokit nuo savo veiklos! Turėtų sektis... Taip pat atsiminkite, kad restoranas – tai gyvenimo būdas. Pradėję dirbti restorane patys, Jūs turėsite tapti minimalios teisės, rinkos, kainodaros, apskaitos, valgių, vynų ir dar daugelio sričių žinovais. Tame labai daug romantikos. O aš... savo restorano nekurčiau, nes noriu gyventi namie. Nors niekada nežinai, kas bus rytoj.


Grįžti atgal

SPVG_zenklai

Parašykite komentarą:

Vardas*: El. paštas:
Komentaras*:
Skaityti komentarus (3) Taisyklės ir atsakomybė

Daugiau straipsnių šia tema:

Kviečiame į LRVVKA prezentaciją „AUKSINIO RUDENS GĖRYBĖS“, kuri vyks 2014 m. rugsėjo 14 d. 11 val. kavinėje „Linda“, Gedimino g. 31B, Radviliškyje. Rudens sezono metu kviečiame naujai atrasti gausias šio sezono gėrybes, kurios ne tik itin maistingos, bet... Skaityti daugiau
Dvylikos Europos Sąjungos šalių ekspertai pastaruosius ketverius metus suvieniję jėgas vykdė projektą „Salux“, kurio tikslas – paskatinti maisto pramonės atstovus gaminti sveikatai palankesnius produktus. Italijos, Suomijos, Lietuvos, Bulgarijos, Vokietijos,... Skaityti daugiau
Perkant 2 įpakavimus „DUNLIN“ servetėlių DOVANOJAME 1 įpakavimą „TETE a TETE“ staltiesių. Skaityti daugiau
Nuo rugpjūčio 22 dienos visos kainos restoranuose ir kavinėse privalo būti nurodytos litais ir eurais. Beveik 400 specialistų iš Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos pradėjo tikrinti, ar prekių ir paslaugų kainos į eurus perskaičiuotos teisingai. Tuo... Skaityti daugiau
Gatvės maistas – neabejotinai viena dinamiškiausių ir progresyviausių šių dienų maitinimo sferos tendencijų. Kelionėse po svečias šalis prisiragavę paprastų, bet egzotiškų patiekalų ir netradicinių derinių, restoranų lankytojai ieško kažko TOKIO ir... Skaityti daugiau
Aš tikiuosi, jog pristatyti, kas yra Aldona Gečienė, Jums, mieli restoranų verslu besidomintieji, nereikia. O jeigu reikia, tai apibūdinčiau trumpai – „gastronomijos primadona“. Šefė, kuri kūrė ir kuria kulinarinius stebuklus bei prisidėjo prie restoranų... Skaityti daugiau
LRVVK Asociacija visus profesionalus kviečia dalyvauti konkursuose: Geriausias Lietuvos virėjas 2014, Geriausias Lietuvos konditeris 2014, Talentų konkursas 2014, Jaunųjų virėjų komanda 2014, Jaunųjų talentų konkursas 2014! Konkursai vyks 2014 m. lapkričio 6-7... Skaityti daugiau
„Pasiūlykite, ko man atsigerti prie grill šonkauliukų, o mano damai – prie šokoladinio pyrago?“ Ką padavėjas restorane atsakytų į šį prašymą? Prieš kelerius metus būtų pakvietęs someljė arba, vadovaudamasis rekomendacijomis, pasiūlytų vieną ar kitą... Skaityti daugiau
„Keičiu trijų patiekalų vakarienę į kilimų valymą!“ - „Ilgokai užtruko, kol apsisprendžiau ir pradėjau vystyti idėją, ir dabar vietoj to, kad už maistą imčiau grynuosius pinigus, savo restorane praktikuoju barterinį atsiskaitymą“, – pasakoja James... Skaityti daugiau
Vieno stalo restoranas. „La Tete dans les Olives“ – alyvuogių aliejaus butikas, kuris be didelių sunkumų transformuojasi į vieno staliuko restoraną, kuriame tarp nuostabių alyvuogių aliejaus aromatų pietauti ar vakarieniauti gali 6 svečiai. Sicilietis... Skaityti daugiau
Kiekvienais metais leidinyje "Restoranų verslas" ir Meniu.lt portale pristatomos įdomios užsienio restoranų koncepcijos. Kiekvienais sekančiais metais bent kelios iš pristatytų idėjų įgyvendinamos Lietuvoje. Kuri koncepcija įkvėps šį kartą? Skaityti daugiau
Kava – tai galybė skirtingų skonių, poskonių, aromatų, todėl uždavus sau klausimą: „Kokie produktai dera su kava?“, atsakymas būtų – praktiškai visi. Na gerai, gal koks šviežias česnakas ir nebūtų pats tinkamiausias ingredientas. Apie kavos kokteilius... Skaityti daugiau
Muzika sužadina emocijas bei asmenines asociacijas. Dažnais atvejais tam tikri muzikos kūriniai primena žmonėms malonias akimirkas – atostogas, asmeninius išgyvenimus, vakarėlius ir pan., dėl to pardavimo ar paslaugų vietose transliuojama foninė muzika gali tapti... Skaityti daugiau
Jau kuris laikas terminas „mada“ vis plačiau ir plačiau vartojamas restoranų verslo sferoje. Kažkas tampa madingu, kažkas išeina iš mados, kažkada madinga tampa klasika, o kažkada į madą ateina modernumas. Pasiaiškinkime, kokios mados vyrauja užsienio šalyse... Skaityti daugiau
Aiškus šaltų gėrimų sezoniškumas restoranų versle pasireiškia vasarą (kitais metų sezonais yra tam tikrų išlygų – naktiniuose klubuose dauguma kokteilių patiekiami su ledukais, išskirtiniai restoranai ledukuose patiekia šviežias austres). Karštuoju metų... Skaityti daugiau